În fiecare an, există o perioadă când se simte freamătul creat de miile de studenți din întreaga lume care caută idei îndrăznețe pentru realizarea proiectelor lor din ultimul an de facultate. Odată cu acest proces, se distinge și procesul de formare a echipelor: șef de proiect, responsabil financiar, expert mecanic, expert electric, ‘guru’ în programare, scriitor tehnic … cu alte cuvinte, studenții încep să-și asume roluri la care aspiră în lumea reală. În mințile lor se formează proiecte fantastice, rezolvând probleme de la cele mai banale până la cele care pot schimba lumea. Apoi, după ce entuziasmul inițial scade, aceștia încep să lucreze. Unele proiecte se destramă, în timp ce altele reușesc dincolo de cele mai extravagante idei ale echipelor de proiectare; unele devin chiar produse reale, preluate de marile companii sau primesc finanțare de la investitori în capital de risc. Mulți studenți abordează o problemă pe care nu au mai întâlnit-o până acum. Ceva la care doar s-a făcut aluzie în timpul lucrărilor de laborator de inginerie, o situație menită să se manifeste într-o formă dusă la extrem, pentru a-i elimina pe cei care nu sunt suficient de organizați sau disciplinați încât să o abordeze. Acest lucru înseamnă Management de proiect.
Într-un proiect de inginerie, managementul de proiect este acel concept înșelător de simplu, dar amorf, în care se preia o idee de la concept la realitate. Este o abilitate dificil de stăpânit, care necesită finețe și o înțelegere a naturii umane. În acest context, natura umană joacă un rol important, întrucât oamenii tind să subestimeze numărul de sarcini necesare pentru a îndeplini etapele importante, iar proiectele se împotmolesc rapid unul după celalalt. „Grăbește-te și așteaptă”, spun ei, celor suficient de auto-motivați pentru a-și aprofunda sarcinile, care trebuie să aștepte pe ceilalți membri ai echipei să-și completeze partea. Multe dintre instrumente au fost create încă din antichitate, cu scopul de a aborda proiecte complexe. Cel mai cunoscut este Diagrama Gantt, care se regăsește în numeroase prezentări, precum și în acele planuri de activități moderne care proiectează progresul în timp. La fel ca majoritatea modelelor, acestea nu coincid cu realitatea. Aici intervine echipa de proiectare, care trebuie să înțeleagă din timp care sunt pașii esențiali ai unui proiect, pentru a putea evita obstacolele ce pot apărea pe parcurs.
Instrumentele potrivite de management a proiectelor pot face diferența. O platformă care poate fi utilă pentru gestionarea proiectelor este ‘Foaia de parcurs’ a companiei Digi-Key (Maker Roadmap), care evidențiază pașii esențiali ai unui proiect de inginerie, ghidând cititorul de la idee (Concept) și până la raftul magazinului (Produs).
Un start bun în managementul de proiect presupune definirea etapelor cheie.
Există 10 pași fundamentali în cadrul procesului de dezvoltare, fiecare având același grad de importanță, precum:
- Concept
- Cercetare
- Evaluare
- Proiectare
- Prototipare
- Finanțare
- Marketing
- Producție
- Distribuție
- Suport
În ‘Foaia de Parcurs’ dezvoltată de Digi-Key, fiecare etapă a unui proiect tipic este descrisă cu ajutorul unor videoclipuri de la Lady Ada, care prezintă procesul de proiectare al Adafruit Circuit Playground. Acesta proces oferă studenților un exemplu din viața reală a unui produs existent. Platforma are, de asemenea, instrumente și resurse suplimentare pe care factorii de decizie le-ar putea găsi utile, cum ar fi generatorul gratuit de diagrame (Scheme-It) de la Digi-Key. ( https://www.digikey.com/en/resources/design-tools/schemeit )
Pentru o echipă de studenți care lucrează la proiectele lor din ultimul an, primii cinci pași (de la 1 la 5) sunt cei mai relevanți. Acești pași ilustrează etapele cheie care duc la finalizarea (din fericire!) proiectării prototipului. Pentru cei mai aventuroși, următorii cinci pași (de la 6 la 10) parcurg etapele proiectului de la prototip până la raftul magazinului. Asigurați-vă că acordați o atenție suplimentară marketingului, lucru pe care mulți ingineri îl subapreciază!
Acum, că sunteți înarmați cu experiență și cunoștințe, cum puteți să vă conectați la un proiect real? Aici intervine ‚Tabloul de bord’ (Dashboard) al foii de parcurs care poate fi accesat rapid aici: https://www.digikey.com/en/maker/dashboard-demo).
Tabloul de bord este o interfață și un instrument online care are rolul de monitorizare a proiectelor. Fiecare etapă a foii de parcurs este ilustrată și urmărită cu o bară de progres.
Cu ajutorul tabloului de bord, studenții pot crea și gestiona proiecte cu profilul lor online. Sunt rezumate chiar diferite tipuri de licențe, de la Apache la GNU. Informațiile sunt prezentate într-un format ușor de înțeles. De exemplu, imaginea de mai jos ilustrează o descriere a licenței publice generale (General Public License) în timpul procesului de creare a proiectului.
Din cauza constrângerilor de timp, analiza diferitelor opțiuni de licențiere se poate face în timpul orelor de curs. Studenții pot realmente învăța din procesul de creare a proiectului. Fiecare parte a tabloului de bord este special creată pentru a ghida studenții prin diferitele stadii ale proiectului. Aceștia vor fi inițiați în pașii de definire a unui proiect, acest lucru contribuind la structurarea procesului de gândire. Listele de verificare a sarcinilor sunt asociate fiecărei etape și sunt esențiale în deplasarea barei de progres din cadrul celor 10 etape identificate în cadrul procesului.
După cum sugerează și numele, tabloul de bord oferă o imagine „all-in-one” a întregului proiect. Fiecare etapă conține o descriere, defalcarea pașilor, resurse utile și chiar videoclipuri relevante. Acesta este un mod excelent de a urmări proiectele. Studenții pot compara vizual unde se află din punct de vedere al realizarii sarcinilor din cadrul fiecărei etape și își pot coordona rapid prioritățile proiectului.
O caracteristică, adesea ignorată, a tabloului de bord și a procesului de creare a proiectului este aceea că studenții ajung să asocieze proiectele cu profilul lor de pe https://www.digikey.com/en/maker. Acest lucru ajută la evidențierea proiectelor bine documentate pentru viitorii angajatori. Un curriculum vitae ajută doar la transmiterea abilităților și capacităților, însă un proiect complet finalizat, bine documentat și strâns legat de conținutul fișierelor actualizate legate de proiect și de un profil Maker.io complet, este extrem de puternic. Pentru angajatori, capabilitatea de a răsfoi mai multe proiecte pe care un student le-a realizat într-un portofoliu clar este incredibil de importantă.
Multe partiții online permit acum partajarea și publicarea proiectelor. Notițele proiectului precum și tutorialele complete sunt publicate pe GitHub. Iată un astfel de exemplu: https://github.com/microchip-pic-avr-solutions/microchip-iot-developer-guides-for-aws
GitHub permite, de asemenea, urmărirea și gestionarea proiectelor prin intermediul panourilor de proiect (Project Boards) care, în multe privințe, rivalizează cu alte instrumente comerciale sau la nivel de întreprindere. Deși sunt puternice și flexibile, există o curbă de învățare și din nou, nevoia de a defini etapele sau pașii exacți ai proiectului va fi o provocare pentru un student care lucrează la proiectul din ultimul an de studiu. Acest lucru poate fi copleșitor, mai ales atunci când există o cronologie strictă, studenții fiind expuși pentru prima dată la procesele și metodologiile din lumea reală. Un instrument precum ‘Tabloul de bord’ Digi-Key, poate fi integrat în panourile de proiect ale GitHub, unde etapele proiectelor sunt deja definite. GitHub Project Board poate fi apoi utilizat pentru a urmări progresul, în timp ce tablourile de bord individuale pot fi utilizate pentru a urmări pașii predefiniți pentru student.
Proiectele prezentate pe Maker.io pot fi împărtășite comunității și pot servi drept a bună bază pentru dezvoltarea ulterioară. Foaia de parcurs a proiectului și Tabloul de bord al foii de parcurs pot fi conectate și transformate într-o puternică modalitate de educare, urmărire a proiectelor și prezentare a talentelor. Acest lucru este incredibil de util pentru studenții care lucrează la un proiect în ultimul an de școală. În astfel de momente, abilitatea de a impresiona un potențial angajator va crea sau va destrăma o perspectivă de muncă.
Autor: Y.C. Wang – Director, Global Academic Programs la Digi-Key Electronics
Digi-Key Electronics | https://www.digikey.ro
Despre autor:
Y C. Wang este directorul programelor academice globale la Digi-Key Electronics. Digi-Key Electronics, cu sediul central în Thief River Falls, Minnesota, SUA, este un distribuitor autorizat la nivel mondial, cu servicii complete de distribuție a componentelor electronice și oferă acces la produse și tehnologii adiacente nelimitate prin intermediul pieței lor online. Compania oferă peste 11 milioane de componente, cu peste 2.6 milioane de componente în stoc și disponibile pentru expediere imediată, de la peste 1,300 de producători de marcă de calitate. Digi-Key stochează, de asemenea, peste 10,000 de plăci și module pentru a ajuta la dezvoltarea proiectului oricărui student. Cel mai bun site al companiei oferă o gamă largă de resurse online, inclusiv module de instruire, precum PTM – Product Training Modules, calculatoare de conversie, articole și videoclipuri de tip “how-to”, date de catalog, biblioteci multimedia și multe altele. Instrumente suplimentare și acces la oferta largă de produse Digi-Key pot fi găsite pe https://digikey.ro. Informații despre burse școlare, stagii și multe altele pot fi accesate online pe site-ul web Digi-Key.