Stabilirea unui cadru etic pentru vehiculele autonome

Conducere autonomă: Partea 6/6

by gabi

Figura 1: Busola morală pregătită în urma unui sondaj realizat la nivel mondial pe un eșantion de 2,3 milioane de persoane (sursa Nature)

Conducerea unui autovehicul poate fi o experiență monotonă. Uneori, pur și simplu ne urcăm în mașină și conducem, având doar o estimare aproximativă a momentului în care ar trebui să ajungem. Oricât de banal ar fi șofatul, tot trebuie să fim atenți și vigilenți pe tot parcursul călătoriei, urmărind potențialele accidente, în special în condiții meteorologice nefavorabile și în zonele urbane aglomerate. Ne folosim de experiența noastră, acumulată de-a lungul anilor, pentru a decide ce ar putea duce la un accident, la ce situații trebuie să fim atenți și ce acțiuni rapide ar trebui să luăm.

După cum am prezentat deja în această serie de articole, tehnologiile de detecție oferă datele esențiale pentru ca sistemele autonome ale vehiculului să creeze o hartă virtuală în timp real a mediului înconjurător. Harta este îmbunătățită și mai mult cu informații colectate din comunicațiile V2V și V2I. Înarmate cu aceste surse de informații vitale, rețelele neurale autonome de învățare automată pot gestiona călătoria în siguranță, urmărind în permanență pericolele potențiale și acționând în consecință. Un vehicul cu conducere autonomă este inerent mai vigilent și mai fiabil decât un șofer uman, care ar putea fi distras sau ar putea aprecia greșit o anumită situație. Cu toate acestea, există situații în care se poate produce un accident cu posibile victime. Pentru vehiculul autonom, luarea de decizii bazate pe scenarii de viață sau de moarte implică provocări morale și etice.

Pe măsură ce ne îndreptăm spre vehicule complet autonome pe drumurile noastre, dilemele etice și morale pe care sistemele autonome vor trebui să le abordeze se confruntă cu întreaga industrie auto, de la consumatori, legiuitori și furnizori de asigurări până la producătorii de vehicule. Ne așteaptă decizii dificile, iar acestea vor avea probabil o mare vizibilitate în presa mondială, care deja pare nerăbdătoare să publice știri despre accidentele vehiculelor autonome. Din nefericire, au existat o serie de accidente mortale produse cu vehiculele autonome în care, de exemplu, algoritmii de detecție nu au dedus potențialul unui accident iminent sau nu au detectat că un alt vehicul trecea periculos de aproape prin fața sa. Chiar și cu ajutorul tehnicilor sofisticate de simulare și a testelor extinse la care sunt supuse aceste sisteme, probabilitatea ca un scenariu oarecare, aleatoriu și imprevizibil să se întâmple este întotdeauna prezentă.

Etica vieții sau a morții

Deciziile pe care le luăm în situațiile în care un accident mortal este inevitabil sunt extrem de complexe. Există decizii de o fracțiune de secundă pe care le luăm mai mult din instinct decât în urma unei analize aprofundate a situației. Decizia de a evita lovirea un pieton și de a pune mai multe vieți în pericol, lovind, de exemplu, o cafenea de pe trotuar, este extrem de importantă și dificilă pentru un șofer uman dar ce se va întâmpla în cazul unui vehicul autonom? Ar fi un sistem autonom programat să recunoască, de exemplu, câte persoane se află într-un autobuz sau într-o cafenea? Atitudinile față de acțiunile pe care le-ar putea întreprinde oamenii variază, de asemenea, în funcție de regiune, după cum se evidențiază într-un articol din revista “Nature” despre dilema busolei morale – vedeți figura 1.

Proiectul de cercetare, realizat de o echipă globală, a avut ca scop cercetarea și dezvoltarea unui set de principii globale, acceptabile din punct de vedere social, pentru vehiculele autonome atunci când se confruntă cu asemenea situații morale și etice. Variația regională a atitudinilor, în cazul în care s-ar ajunge la un acord la nivel național, ar putea fi luată în considerare printr-o ajustare fină a parametrilor rețelei neurale.

În Europa, Comisia Europeană lucrează în vederea autorizării vehiculelor complet autonome pe anumite porțiuni definite ale rețelei rutiere europene. În iulie 2022, Regulamentul privind siguranța generală a vehiculelor stipulează un set minim prevăzut de lege de sisteme avansate de asistență a conducătorului auto (ADAS) necesare pe toate vehiculele rutiere, pe lângă cerințele tehnice pentru vehiculele complet autonome de nivel 4 și 5 (vedeți articolul 3/6: Autonomia vehiculelor – Care sunt etapele cheie?). În cadrul UE, progresele înregistrate în ceea ce privește abordarea problemei spinoase a eticii sunt fragmentate, statele naționale optând uneori să avanseze singure. Un exemplu este Germania, care a stability, în 2017, un cod etic de conduită pentru vehiculele autonome. Acordarea priorității vieții umane și a vătămărilor corporale înaintea vieții animalelor sau a bunurilor devine o cerință de învățare esențială pentru algoritmii de învățare automată care se confruntă cu un incident inevitabil. Guvernul britanic nu a îmbrățișat încă dezbaterea etică, deși a emis orientări pentru efectuarea de teste ale vehiculelor autonome pe drumurile publice în cadrul unor criterii stabilite.

Cine își asumă vina?

Figura 2: O imagine privind șofatul în oraș (Sursa: Mouser)

Atribuirea responsabilității pentru un accident devine o altă provocare interesantă. În cazul șoferilor umani, companiile de asigurări, dotate cu cereri de despăgubire pentru accidente de la șoferii implicați, împreună cu rapoarte ale serviciilor de urgență, ajung de obicei la un acord cu privire la cine a provocat accidentul. În cazul vehiculelor complet autonome, de nivel SAE 4 și 5, nu există nicio metodă de intervenție a șoferului sau a pasagerilor. În aceste cazuri, determinarea cauzei accidentului poate include producătorul de automobile, dezvoltatorul algoritmilor, producătorii de senzori sau, poate, un șofer uman dintr-un alt vehicul. O potențială zonă gri ar putea exista în cazul nivelului 3, care stipulează că un șofer uman trebuie să preia controlul dacă sistemele autonome consideră că este necesar. Evident, șoferul în cauză ar putea avea puțin timp să reacționeze sau să fie capabil să facă ceva pentru a preveni producerea unui accident.

Poate că un avantaj al investigării unui accident în care este implicat un vehicul autonom este accesul la jurnalele de date ale ‘cutiei negre’ a vehiculului. În California, este o cerință legală ca vehiculele autonome de testare să furnizeze un set complet de date de sistem în cele 30 de secunde care precedă accidentul. Cu toate acestea, nu se știe, încă, dacă această cerință va deveni un standard pentru fiecare vehicul autonom vândut în întreaga lume.

În ciuda numeroaselor provocări care ne așteaptă, fie ele tehnice sau morale, obiectivul vehiculelor autonome este de a face ca drumurile noastre să fie mai sigure pentru toți utilizatorii, de a scădea congestionarea traficului și de a reduce poluarea. Este doar o chestiune de timp până când va putea fi implementat un cadru moral acceptabil din punct de vedere social.


Autor
:
Mark Patrick

 

Mouser Electronics
Authorised Distributor
www.mouser.com
Urmărește-ne pe Twitter

S-ar putea să vă placă și

Adaugă un comentariu