Mașini autonome: Depășirea percepțiilor și adoptarea tehnologiilor de conducere autonomă

Conducere autonomă: Partea 2/6

by gabi

Figura 1: Conducere autonomă (© Mouser)

Industria automobilelor s-a schimbat foarte mult în ultimii zece ani. Renunțarea la combustibilii fosili pentru motoarele cu combustie internă (ICE) în favoarea vehiculelor electrice alimentate cu baterii (EV) are un impact profund asupra industriei și societății noastre. Tehnologia joacă un rol important în a face posibilă schimbarea, printre exemplele de acest gen numărându-se chimia bateriilor cu o mai mare densitate energetică și sistemele avansate de asistență a șoferului (ADAS) care fac condusul mult mai sigur. Strategiile de reducere a greutății includ arhitecturi zonale pentru crearea de rețele la bordul vehiculelor și direcția electrică (x-by-wire). De asemenea, atitudinile sociale față de proprietatea asupra vehiculelor se schimbă. De ce să cumperi o mașină, care este un activ costisitor și implică costuri de funcționare permanente, când sunt disponibile noi metode de transport, cum ar fi mobilitatea ca serviciu (MaaS)? Vehiculele autonome, la cerere, pun sub semnul întrebării cine va fi responsabil de conducerea automobilelor și cine le va deține în viitor.

Tendința mașinilor autonome avansează rapid. Funcțiile ADAS reprezintă primul pas spre autonomia completă, indiferent dacă sunt alimentate de un motor cu ardere internă sau de motoare electrice. Pe măsură ce vehiculul devine mai capabil să se controleze singur și, în cele din urmă, să se conducă singur, nevoia de șofer uman se reduce rapid. În afară de progresele tehnologice, conceptul de a avea drumurile noastre pline de vehicule autonome nu este acceptat pe scară largă. Atitudinile sociale față de încrederea în tehnologiile de bază variază considerabil, la fel ca și preocupările legate de cum se acordă prioritate siguranței în cazul în care șansele de accidente mortale sunt ridicate.

Crearea de vehicule inteligente

Un avantaj cheie pe care tehnologia îl poate oferi vehiculelor autonome față de șoferii umani este conectivitatea. Comunicarea cu alți utilizatori ai drumurilor prin intermediul infrastructurii locale sau al sistemelor bazate pe cloud poate face ca rețelele noastre rutiere să fie mai sigure. În zonele metropolitane aglomerate, conectarea la un sistem de gestionare a traficului va îmbunătăți și mai mult siguranța, va reduce ambuteiajele și va diminua poluarea. Un alt beneficiu al unei infrastructuri de gestionare a traficului este notificarea închiderilor temporare de drumuri sau a obstacolelor, astfel încât rutele alternative să fie stabilite din timp pentru a menține traficul în mișcare.

O abilitate pe care șoferii umani o au și care este dificil de învățat de către rețelele neurale de învățare automată este comportamentul rutier. Sistemele automatizate, cu ajutorul senzorilor și al conectivității în cloud, pot determina multe date despre traficul din jur, cum ar fi poziția instantanee, viteza și direcția de deplasare a acestora. Cu toate acestea, nu pot prezice intențiile unui șofer. Conducerea într-un oraș este foarte diferită de cea dintr-un mediu rural, iar șoferii umani se adaptează în consecință. Navigarea într-un oraș aglomerat poate implica schimbări frecvente de bandă, pentru care șoferii umani trebuie, uneori, să devină fermi pentru a le realiza. În schimb, un vehicul autonom ar putea considera periculoasă efectuarea unei astfel de manevre. Unii șoferi umani sunt politicoși și încetinesc pentru a lăsa un vehicul să intre în fața lor, dar alți șoferi ar putea să nu o facă. Etica șoferilor variază în întreaga lume, astfel încât sistemele de conducere autonomă ale vehiculelor autonome trebuie să învețe să evalueze situația și, acolo unde este necesar, să își asume un risc mai calculat pentru a schimba banda de circulație. Conectivitatea între vehiculele autonome poate avansa pentru a atinge un nivel de negociere folosind un algoritm standard de formare a cozilor pentru a rezolva astfel de situații, dar acest lucru nu este valabil și în cazul șoferilor umani. Din păcate, probabilitatea unor coliziuni între un vehicul autonom și un șofer uman va exista pentru o vreme. Un progres al ADAS ar putea cel puțin să alerteze șoferul uman cu privire la intențiile vehiculului autonom.

Evitarea conflictului rutier dintre șoferi și autovehiculele autonome

Figura 2: Faruri automate (© Mouser)

Cercetările au indicat că, atunci când se întâlnesc cu un vehicul autonom, șoferii umani par să se abată de la eticheta rutieră și politețea obișnuită, devenind mai puțin toleranți și conducând mai agresiv. Nu există un motiv clar pentru care se întâmplă acest lucru. Poate din cauza numărului redus de vehicule autonome aflate în prezent în teste sau poate că există un aspect mai fundamental al naturii umane care necesită o investigație suplimentară? Unii conducători profesioniști, cum ar fi taximetriștii sau șoferii de autobuz, vor considera că sursa lor de venit este amenințată de vehiculele autonome. Există, de asemenea, cazuri raportate în care unele persoane s-au simțit atât de speriate de vehiculele autonome încât au recurs la a trage în ele. Este posibil ca această schimbare de comportament să fie doar temporară, dar ar putea fi un semnal că regulile de conduită rutieră se vor schimba pe termen lung. La fel ca în orice aspect al vieții, schimbarea poate fi dificil de acceptat, iar presupunerea că societatea va îmbrățișa pe deplin vehiculele autonome a fost greșită încă de la început. Vârsta și alte date demografice sociale vor influența cine este mai dispus să accepte vehiculele autonome. Este probabil ca șoferii începători să le accepte mai ușor decât șoferii mai experimentați. În Europa, există inițiative pentru a încuraja societatea să fie mai dispusă să recunoască beneficiile oferite de vehiculele autonome și îmbunătățirea siguranței rutiere.

Mă urmărești, te urmăresc

Vehiculele autonome se bazează în mare măsură pe utilizarea rețelelor neurale de învățare profundă pentru a naviga. Alimentați de mai mulți senzori (RADAR, LiDAR, video), acești algoritmi de învățare automată deduc dacă drumul din față este lipsit de obstacole. Sistemele de învățare automată vor întreprinde, de asemenea, un proces de luare a deciziilor în cazul unui accident care ar putea avea ca rezultat producerea de victime. A încredința mașinilor siguranța vieților omenești a condus, în mod normal, la sentimente sincere împotriva tehnologiei menite să facă drumurile noastre mai sigure. Transferul responsabilității către rețelele neurale este un teren juridic minat și complicat. Nu sunt doar sistemele proprii ale vehiculului care influențează decizia. Comunicarea și interacțiunea cu alte vehicule, ecosistemele de gestionare a traficului din oraș și respectarea unui cadru electronic de siguranță rutieră (creat de oameni) influențează toate acțiunile vehiculului și riscul pentru viața umană. Condițiile meteorologice locale, pietonii și condițiile de drum, toate contribuie la crearea unor provocări complexe.

Așa cum sugerează celebrul proverb “Roma nu a fost construită într-o zi”, punerea în aplicare a unor sisteme ultrafiabile, răspunsul la preocupările societății și stabilirea unui cadru juridic necesită timp, dar se înregistrează deja progrese.

În următorul articol din această serie vom analiza drumul de la sistemele de asistență pentru șoferi la autonomia completă a vehiculelor.

Nu pierdeți următorul articol despre conducerea autonomă oferit de Mouser Electronics.


Autor
:
Mark Patrick


Mouser Electronics

Authorised Distributor
www.mouser.com
Urmărește-ne pe Twitter

S-ar putea să vă placă și

Adaugă un comentariu