4. Oportunităţi de piaţă
Cardurile inteligente, alături de serviciile cu valoare adăugată pe care le oferă, prezintă şi multe oportunităţi de piaţă operatorilor de reţea.
Recunoaşterea mărcilor
Cardurile inteligente oferă un mijloc excelent pentru expunerea şi impunerea mărcilor. Cardurile pot fi considerate mini-panouri care oferă oportunităţi frecvente pentru expunerea mărcilor pentru clienţi. În comparaţie cu alte medii publicitare, acestea oferă un mijloc ieftin pentru expunerea unui mare număr de mărci unei audienţe ţintă. Operatorii de reţea care au un număr limitat de mărci pot colabora cu mărci puternice de pe piaţă pentru a-şi întări poziţia la rândul lor pe diferite pieţe.
Programe de creştere a loialităţii clienţilor
Cardurile inteligente joacă un rol foarte important privind încrederea clienţilor faţă de un anumit furnizor de servicii. Datele de pe un card inteligent sunt o reprezentare digitală a obieceiurilor clienţilor; de exemplu numărul de apeluri, serviciile accesate, mărfurile comandate, etc. Această imensă bază de date cu informaţii despre client oferă operatorului de reţea posibilitatea de a dezvolta un marketing foarte concentrat sau “one-to-one”. Operatorii de reţea pot astfel să ofere servicii şi să facă oferte adaptate nevoilor clienţilor, crescând astfel loialitatea acestora faţă de operatorul de reţea.
Marketing direct
Cu forma lor convenabilă, cardurile inteligente pot fi folosite în campanii direct-mail pentru a vinde abonamente mobile, atât pentru prospecţiuni cât şi pentru reînoirea abonamentelor.
Folosind carduri inteligente temporare sau plătite în avans, operatorii de reţea au un canal ieftin pentru vinderea serviciilor. Suplimentar, schimbările în abonamente, reînoirile de abonamente şi modernizările acestora pot fi uşor făcute prin trimiterea de noi carduri prin poştă (vezi figura 4.)
Publicitate
Două servicii, folosite cu cardurile inteligente, oferă operatorilor de reţea posibilitatea de publicitate foarte concentrată. Serviciul de mesaje scurte (SMS = Short Message Service) şi emiterea de celule contribuie la trimiterea de mesaje publicitare sau de informare către display-ul handset-ului utilizatorilor mobili.
Abonamente de test
Cardurile inteligente sunt ideale pentru abonamentele de test. Fiind plătite în avans, cardurile pot atrage noi clienţi pentru a testa serviciile mobile, cu riscuri financiare mici atât pentru operatorul de reţea cât şi pentru client.
Profituri incidentale
Operatorii de reţea care folosesc cardurile inteligente pot genera profituri suplimentare prin vânzarea de spaţiu de memorie suplimentare pe card către alte companii. De exemplu, spaţiul suplimentar poate fi vândut către staţii de benzină, astfel încât cardul inteligent poate fi folosit şi pentru cumpărarea de benzină. Suprafaţa cardului poate fi folosită pentru imprimarea mărcii unei anumite companii, de la care operatorul mobil poate primi sume de bani.
1.Avantaje pentru clienţi
Portabilitate completă pentru servicii
Cardurile inteligente elimină legătura dintre abonat şi terminal, permiţând folosirea oricărui terminal corespunzător şi permiţând comunicaţii mobile oricând şi oriunde. O diversitate de alte dispozitive mobile de comunicaţie ca PDA (Personal Ddigital Assistants) şi PIC (Personal Intelligent Communications) sunt disponibile, cu posibilităţi de comunicare vocale ca parte a caracteristicilor lor. Dacă aceste dispozitive pot folosi cardurile inteligente, potenţialul pentru comunicaţie este şi mai mare. În mod similar, aplicaţiile pentru comunicaţii de date pot folosi caracteristicile de securitate încorporate în cardurile inteligente.
Roaming internaţional
Clienţii mobili cer deseori posibilitatea de a face şi a primi apeluri atunci când călătoresc în străinătate. Pentru aceşti clienţi, cardurile inteligente oferă roaming internaţional. De exemplu, AT&T, Ameritech şi GTE au instituit programe pentru roaming internaţional folosind telefoane GSM şi carduri inteligente. Programul foloseşte carduri inteligente pe care clienţii le folosesc atunci când călătoresc în străinătate. Clienţilor le este dat un număr de telefon de la un purtător GSM care le permite să fie contactaţi în oricare din ţările care au contracte de roaming internaţional.
Roaming între sisteme
Incompatibilitatea diferitelor interfeţe de comunicaţie radio şi a protocoalelor de autentificare (TDMA, CDMA, GSM, PDC, sisteme mobile prin satelit, etc.) face ca abonaţii să facă alegeri care îi limitează în folosirea unui anume tip de handset care funcţionează numai pe o singură interfaţă radio. Cu ajutorul cardurilor inteligente, este posibil ca abonaţii să folosească un singur handset pentru diferite interfeţe şi protocoale. Această caracteristică este deja implementată pe trei frecvenţe folosite de platforma GSM (900, 1800 şi 1900 MHz). T1P1.3 al ANSI recomandă standarde pentru module de identitate a utilizatorului, un card inteligent care poate fi folosit cu toate metodele principale de acces radio. Devine astfel posibil ca un card inteligent GSM să poată fi modificat pentru a funcţiona cu un handset CDMA. De exemplu, operatorii GSM nord-americani au proiectat un proces în care un SIM menţine atât algoritmul de autentificare GSM cât şi cel AMPS şi datele care oferă autentificare în ambele reţele în situaţii de interroaming.
Servicii multiple pe un singur card
Aşa cum am menţionat mai devreme, abonatul realizează maximum de valoare atunci când mai multe aplicaţii sunt stocate pe un singur card (vezi figura 5.). Un card inteligent cu mai multe aplicaţii poate oferi acces la rezervări de bilete şi informaţii de reţea, la servicii de telefoane mobile. Considerând numărul mare de carduri pe care o persoană le are astăzi (de exemplu mai multe carduri de credit, de debit, carduri de identificare la serviciu), integrarea mai multor aplicaţii pe un singur card are avantaje evidente. Este important de arătat că există interes din partea altor industrii pentru a-şi integra serviciile cu telefonia mobilă. De exemplu, cercetări ale Citibank arată în mod clar că o mare parte din clienţii companiei ar vrea să-şi realizeze operaţiile bancare pe mai multe platforme, inclusiv cele mobile. Asemenea servicii sunt deja disponibile folosind un mediu standardizat pentru realizarea aplicaţiilor.
Separarea apelurilor personale de cele de afaceri
Cardul inteligent permite clienţilor să fie atenţionaţi dacă apelul pe care îl primesc este personal sau de afaceri. De exemplu, Airtel, un operator GSM din Spania, foloseşte un card SIM cu două seturi de informaţii de subscripţie – unul pentru afaceri şi unul personal. Cardul dual SIM de la Airtel a fost bine primit pe piaţă.
– va urma –
Ing. Aurelian Blejan