NXP Semiconductors şi partenerii săi au prezentat progresul sistemelor de transport inteligent sigur înaintea târgului electronica din acest an de la Munchen. Demonstraţiile au inclus coloane live pe străzile din Munchen, sincronizare între vehicule şi semnale de trafic şi tehnologii care protejează utilizatorii de drumuri vulnerabili pe baza tehnologiei V2X (Vehicle-to-Everything). NXP şi Camioane DAF au anunţat de asemenea planuri de a face ca în 2017, convoaiele de camioane să aibă capabilitate de reacţie de 30 de ori mai rapidă faţă de oameni. Atingerea acestui obiectiv va marca un punct de referinţă semnificativ în introducerea de coloane pentru operatorii de flote de camioane, de la care se aşteaptă un randament considerabil şi un câştig de siguranţă, menţinând în acelaşi timp un nivel maxim de securitate a datelor.
NXP, Camioane DAF, TNO şi Ricardo au reuşit anterior atingerea unei distanţe în coloană de 0,5 secunde între camioane.
Când rulau cu 80 km/h în coloană, camioanele conectate wireless prin tehnologie V2X (şi care dispun de asemenea de sisteme radar şi cameră de înaltă performanţă) au fost capabile să menţină o distanţă de 11 metri fără probleme. Consorţiul cooperează acum pentru a coborî distanţa minimă dintre camioane cu încă 40% (la 0,3 secunde, ceea ce înseamnă 7 metri la 80 km/h).
În acest nou context, sistemul convoi de camioane va necesita o reacţie sigură de 30 de ori mai rapidă decât cea a unui şofer uman. Acest lucru necesită o comunicaţie wireless între camioane care să aibă loc pe durata unei milisecunde.
Această realizare poate fi atinsă printr-o varietate de inovări tehnologice care îmbunătăţesc siguranţa, precum integrarea unei fuziuni senzoriale puternice şi a unui sistem de control, care pot crea, monitoriza şi menţine convoiul şi modul de conducere, chiar şi în cazul apariţiei unor situaţii externe de tip hazard sau în cazul unor probleme de funcţionare interne. Chiar şi în aceste situaţii, convoiul va opera fără erori.
Sistemul va necesita să opereze la un nivel ridicat de siguranţă funcţională pentru a permite o distanţă de conducere sigură mai scurtă.
Acest lucru va putea fi realizat prin utilizarea unor componente calificate ASIL (“siguranţă funcţională”) de la NXP, precum microcontrolere, microprocesoare, circuite integrate de management energetic şi componente de reţea. Baza dezvoltării sistemului este platforma NXP BlueBox, care încorporează majoritatea componentelor mai sus menţionate.
Radarul îmbunătăţit va detecta interferenţele de pe drum (cum ar fi maşini ce taie calea) mai repede şi mai exact pentru a regla fără probleme distanţa dintre camioane.
NXP Semiconductors | www.nxp.com