Promovare pe Internet

by donpedro

Dacă aţi navigat pe Internet, fie şi pentru o scurtă perioadă de timp, nu se poate să nu fi observat micile dreptunghiuri care promovează servicii diverse, şi care, deşi foarte diferite unele de altele, au un scop comun, acela de a vă convinge să vizitaţi un anume site sau pagină web. Acestea poartă denumirea de banner ads (sau mai pe “româneşte” bannere).
Cu siguranţă, dacă aveţi ceva timp de navigare pe Internet la activ, aţi ajuns să fiţi deranjat de mulţimea de bannere. Dacă nu sunteţi încă, veţi fi, cu siguranţă, în scurt timp. Apar de peste tot şi se interpun între dumneavoastră şi informaţiile căutate în cele mai inventive moduri în speranţa că vă vor răpi două secunde de atenţie, şi dacă se poate, un click. Dacă însă aveţi un site şi doriţi să îl promovaţi, bannerele vă sunt un ajutor de neînlocuit. În orice caz, bannerele sunt una dintre rotiţele importante din angrenajul ce a făcut ca Internetul să ajungă la dezvoltarea sa actuală.
M-am gândit, aşadar că v-ar fi de folos să ştiţi câteva dintre principiile de funcţionare, fie pentru a le putea folosi mai bine în avantajul dumneavoastră fie pentru a învăţa cum să le evitaţi încât să nu devină atât de supărătoare.

Odată ce Internetul a depăşit faza de început şi utilizatorii au atins un număr relativ ridicat, reclama a pătruns, ca în orice altă formă de media. Şi a făcut-o sub forma unor anunţuri similare cu cele din ziare sau reviste, simple imagini sau texte. Diferenţa a constat în faptul că, printr-un singur click, fără să îşi întrerupă ceea ce făcea deja, eventualul doritor putea intra în contact direct cu cel care a făcut anunţul. Dezvoltarea tehnologiilor a făcut posibilă înserarea de animaţii în loc de imagini statice, sunet şi diverse alte metode de a deveni mai vizibil.
Dimensiunile bannerelor, asemenea celor din presa scrisă, variază în limite foarte largi, dar sunt recomandate câteva dimensiuni standard. Trebuie să aveţi grijă ca bannerul dumneavoastră să aibă măcar una dintre aceste dimensiuni pentru a nu avea surpriza că nu este acceptat.

Dimesiunile sunt, în pixeli:
468 x 60 – de departe cel mai popular format; un banner cu aceste dimensiuni va fi, în mod sigur, acceptat de orice site sau sistem de banner exchange;
392 x 72 – o dimensiune oarecum atipică în România, dar destul de des folosită în ţările europene;
234 x 60, 124 x 60, 125 x 125, 120 x 90, 120 x 60, 88 x 31 – dimensiuni considerate standard, dar a căror folosire şi acceptare ţine în principal de designul site-ului gazdă;
120 x 400, 120 x 600 – deşi nu sunt specificate de Internet Advertising Bureau (IAB) aceste dimensiuni sunt relativ des întâlnite, chiar şi la noi în ţară; poartă denumirea de skyscraper (zgârie-nori).

Aceste dimesiuni enumerate mai sus s-au impus prin uz, fără ca acest lucru să însemne că nu există şi altele. Mai mult, o statistică a folosirii diverselor dimensiuni variază în timp, astfel încât IAB poate oricând modifica această listă.
La fel de important pentru a vă asigura că dimensiunea în pixeli este acceptată, este dimensiunea anunţului în bytes. Întrucât aceasta se adaugă la dimensiunea paginii pe care apare, cu greu veţi reuşi să convingeţi pe cineva să vă afişeze un banner când acesta are peste 12 – 16KB.

Odată ce aţi aflat în ce condiţii reclama dumneavoastră va fi acceptată spre afişare, puteţi să vă apucaţi liniştiţi de lucru. În acest punct nu vă pot fi deloc de ajutor, rămânând numai creativitatea dumneavoastră să vă ghideze. Vă pot spune doar că puteţi alege între un banner imagine (JPG sau GIF), un banner care să fie un simplu cod HTML (o porţiune de pagină web) sau un banner cu animaţie, sunet programare în java sau shockwave. Acestea din urmă trebuie să îşi justifice dimensiunea (de obicei mare) în KB printr-o interactivitate mai mare decât un simplu click. Pentru cei dintre dumnevoastră care nu se pot baza pe cunoştinţele tehnice proprii, le recomand http://www.abcbanners.com/mlinks/links.pl, unde îşi pot crea un baner plecând de la ceva predefinit în doar 5 paşi simpli.

După ce aţi realizat bannerul şi îl afişaţi pe un site, veţi vrea să ştiţi ce efect a avut asupra vizitatorilor. În primul rând trebuie să stabiliţi ce urmăriţi, unul dintre cele două scopuri principale pe care bannerele le servesc:
1. numărul de vizitatori – faptul că un utilizator de internet v-a văzut bannerul şi a apăsat pe el aţi câştigat un potenţial client pe care altfel nu l-aţi fi avut. Dacă acesta mai şi cumpără de la dumneavoastră, cu atât mai bine.
2. branding – simpla promovare a numelui firmei dumneavoastră. În acest caz nu veţi obţine un efect imediat, dar în viitor, deciziile eventualilor cumpărători vor fi afectate.
În funcţie de ceea ce doriţi să obtineţi puteţi să luaţi în calcul unul sau mai mulţi din următorii indicatori:
Click-uri / Click Through – numărul de persoane care au apăsat pe banner şi, în acest mod, au ajuns la site-ul dumneavoastră.
Afişări (sau Impresii) – numărul de persoane care au accesat pagina în momentul în care era afişat bannerul dumneavoastră.
Rata de Click (Click Through RateCTR) – este raportul dintre numărul de afişări şi numărul de clickuri. Aceasta depinde de cât de bine a fost ales site-ul pe care aţi afişat reclama, de cât de bine a fost realizat bannerul şi de mulţi alţi factori într-o mai mică măsură. O rată de click de 5% este excelentă, mai mult de 8% fiind extrem de greu de atins.
Rata de conversie (Cost per sale) – este procentul de vizitatori care, după ce au apăsat pe banner au şi devenit cumpărători ai produselor sau serviciilor dumneavoastră.
Plecând de la aceste informaţii puteţi să vă definiţi dumneavoastră alţi indicatori pe care îi consideraţi utili.

Pentru că aveţi un banner, ştiţi ce doriţi ca el să exprime şi ce număr de clickuri sau afişări sunt necesare pentru a îşi atinge scopul, nu vă mai rămâne decât să alegeţi site-urile pe care să apară. Acest lucru este un pic mai complicat decât pare. În cazul în care aveţi banii necesari susţinerii unei campanii (de la câteva sute la câteva mii de dolari) vă puteţi adresa unei regii de publicitate. Contra unui comision, aceasta vă va întocmi un plan al campaniei, va contoriza rezultatele, şi va avea grijă ca fiecare site care participă la aceasta să respecte condiţiile. Dacă fondurile dumneavoastră sunt mai limitate puteţi contacta dumneavoastră direct webmasterii şi să stabiliţi costurile de comun acord. Pentru a fi în cunoştinţă de cauză, puteţi exprima preţurile în CPM (cost per mile – costul pentru o mie de afişări), CPC (cost per click – costul petru un click). Pregătiţi-vă în acest caz cu software-ul necesar pentru a putea contoriza exact ce efect a avut reclama dumneavoastră.
Dacă însă fondurile de care dispuneţi sunt extrem de limitate sau, pur şi simplu, nu doriţi să cheltuiţi cu o campanie online, apelaţi la schimbul de bannere (banner exchange). Acesta se bazează pe acordul a doi webmasteri de afişa reciproc bannerul celuilalt. Mai mult decât atât, puteţi apela la un sistem (program) de banner exchange. Acestea, complet gratis, vă vor primi bannerul şi vă vor trimite în schimb o bucată de cod HTML / Javascript pe care dumneavoastră să o înseraţi în pagină. Prin acea bucată de cod vi se vor afişa pe site bannerele altor site-uri. Pentru fiecare vizitator al dumneavoastră care vede o reclamă din sistem, reclama dumneavoastră va fi afişată, aleator, pe unul dintre celelalte afiliate. Acesta se mai numeşte un sistem 1:1 (pentru 1 vizitator 1 afişare). În momentul de faţă nu ştiu să mai existe în România sisteme care să ofere 1:1 ci doar dintre cele cu 1.5:1, 2:1 (pentru 2 vizitatori 1 afişare) sau chiar mai puţin, în funcţie de tipul de banner ales. Dezavantajele acestui sistem sunt faptul că nu puteţi controla, decât într-o mică măsură, pe ce site vă va apărea reclama şi faptul că nu întotdeuna veţi fi încântat de bannerele care apar pe site-ul dumneavoastră. Deşi cele mai multe sisteme încearcă să combine site-urile din sistem într-un mod inteligent, există posibilitatea unor astfel de probleme. Vă recomand, presupunând că site-ul dumneavoastră se adresează românilor, să folosiţi un sistem românesc. Sunt destul de multe şi oferă servicii de o calitate ridicată. Pentru a decide care este mai bun, puteţi folosi ca punct de plecare www.trafic.ro. Căutaţi “banner exchange” şi veţi găsi peste 30 de posibilităţi.

Cam atât vă pot spune despre bannere şi despre cum să vă promovaţi site-ul. Nu există reţete de succes şi prin urmare nu vă pot spune ce tip de banner e mai bine să folosiţi, ce să includeţi când îl creaţi şi nici măcar ce face un banner să aibă succes. Bannerele care au adus rata de click ridicată au fost, fiecare în parte bazate pe câte o idee neobişnuită. “Punch the monkey and win $20” era un banner realizat cu java (sau chiar GIF) de acum un an. Ceea ce vă îndemna să faceţi era să nimeriţi cu o mănuşă de box o maimuţică ce se mişca. Se spune că autorul ideii este acum un om bogat. Şi dacă veţi spune “să le facem animate şi interacative” vă voi mai da un exemplu. O companie care furniza servicii internet s-a gândit să îşi facă un banner similar cu un mesaj de atenţionare Windows pe care scria ceva de genul “Vreţi să navigaţi cu viteza dublă?” şi butoanele de yes şi no.

Bannerele sunt extrem de folositoare şi pot aduce în acelaşi timp bani. Bannerele sunt ca reclama de pe televizor. Dar asta nu înseamnă că nu sunt deranjante. Pentru cei care s-au săturat de atâtea bannere peste tot pe unde se uită le voi recomnada trei programe, care, odată instalate, le vor face viaţa mai uşoară.
Unul este WebWasher (http://www.webwasher.com/en/products/wwash/download.htm). Acesta este gratis pentru download doar în varianta trial la adresa menţionată şi vă oferă posibilitatea de a bloca toate pozele de o anumită dimnsiune, venind de pe un anume server, de a închide automat ferestrele pop-up sau de a bloca execuţia scripturilor. Mai mult, puteţi alege ce anume să vedeţi afişat în locul reclamelor.
Un pic mai diferit este AdSubstract PRO care pe lângă funcţiile de mai sus vă poate oferi funcţii deja existente în Internet Explorer, dar accesibile mai simplu (funcţii ce ţin de cookie-uri spre exemplu).
Similar din toate punctele de vedere cu AdSubstract este Guidescope, cu menţiunea că acesta este gratis la download în versiune beta la http://www.guidescope.com/products/.
Pentru a fi sincer cu dumneavoastră voi recunoaşte că nu am testat nici unul dintre aceste produse. Conform utilizatorilor par a fi cele mai bune, cu cele mai mari note în clasamente la această categorie. Evident există şi altele, complet gratis sau nu. Vă recomand să le încercaţi şi să decideţi singuri.

Închei aici şi sper că nu vă veţi avânta în a instala astfel de programe.
Sunt ferm convins că bannerele au rolul lor şi mai cred că fără ele experienţa navigării pe Internet ar fi mai săracă.

bogdan.nita@ealliance.ro

S-ar putea să vă placă și