Proiectarea arhitecturilor vehiculelor de generație următoare

Provocare sau oportunitate

by gabi

Chiar de la apariția primului Ford model T pe liniile de producție în 1908, transformarea automobilului nu s-a oprit. Inițial axată pe simpla deplasare a oamenilor și a bunurilor din punctul A în punctul B, concurența tot mai mare și marketingul destinat consumatorilor au mutat accentul pe stilul de viață și personalizarea în masă. Schimbarea a fost constantă, uneori determinată de siguranță, alteori de diferențiere, iar tehnologia a deschis calea cel puțin în ultimii cincizeci de ani.

La fel ca în domeniul aviației, vehiculele moderne adoptă din ce în ce mai mult o abordare de tip “fly-by-wire” (n.red.: Fly-by-wire este un sistem care înlocuiește controalele manuale convenționale de zbor ale unei aeronave cu o interfață electronică. Mișcările comenzilor de zbor sunt transformate în semnale electronice transmise prin cabluri, iar calculatoarele de control al zborului determină modul de deplasare a dispozitivelor de acționare pentru fiecare suprafață de control pentru a furniza răspunsul comandat), avansând și mai mult inovațiile în domeniul tehnologiei auto. Nu e de mirare că automobilul este considerat un “centru de date pe roți”. Arhitectura vehiculelor de ultimă generație, cu o dependență de software, conectivitate, cloud și capabilități de calcul edge, emulează, într-adevăr, o mare structură de calcul pe roți.

Pentru industria auto, inovarea este iterativă și adesea progresează în pas cu alte evoluții. De exemplu, adoptarea continuă a rețelelor la bordul vehiculelor a condus la o arhitectură zonală, care permite reducerea greutății cablurilor, asigurând, în același timp, mai multe funcționalități.

Dar cum rămâne cu viitorul? Cu ce probleme și provocări se vor confrunta producătorii de automobile, inginerii și arhitecții de sistem în următorii ani?

Pentru a înțelege mai bine modul în care tehnologia va modela și influența procesul decizional în întreaga industrie, Molex și-a unit forțele cu Mouser Electronics pentru a realiza un sondaj în rândul a peste 500 de profesioniști din industria auto, acționari și lideri tehnologici din 30 de țări. Rezultatele sondajului Data Centre on Wheels survey oferă o perspectivă asupra principalelor tendințe, provocări și decizii cu care se confruntă industria auto în proiectarea și construirea vehiculelor de generație viitoare.

Figura 1: Ce caracteristici ale vehiculelor ar putea fi activate într-un “centru de date pe roți” și când vă așteptați ca fiecare dintre acestea să fie disponibilă ca dotare standard a unui vehicul nou? (Sursa: Molex & Mouser)

Capabilități și sincronizare

Primul set de întrebări din cadrul sondajului (Figura 1) le-a cerut respondenților să se gândească la caracteristicile și capabilitățile probabile ale vehiculelor și la momentul în care acestea vor deveni dotări standard.

În fruntea listei se află utilizarea unei aplicații de telefon inteligent pentru a controla vehiculul, 50% dintre respondenți votând că acest lucru este posibil în mai puțin de cinci ani. (Este deja posibilă utilizarea unei aplicații pentru a controla anumite caracteristici ale vehiculului pe unele platforme ale unor mărci de top). Un alt aspect interesant este abilitatea producătorilor de a controla accesul la caracteristici cu ajutorul unui model de abonament. Tehnologia va contribui la realizarea acestui lucru, dar, în cele din urmă, consumatorii vor decide dacă un model de abonament pentru caracteristicile vehiculelor va câștiga popularitate.

Figura 2: Când credeți că jumătate (50%) din noile vehicule vândute vor fi autonome de nivel IV? Autonome de nivel V? (Sursa: Molex & Mouser)

Vehiculele cu grad ridicat de autonomie (Nivel IV) și cele complet autonome (Nivel V) au fost prezise de mulți ani, iar industria se îndreaptă încet spre aceste obiective. Pentru ca autonomia să devină realitate, este nevoie ca mai multe capabilități și tehnologii să funcționeze fiabil împreună; acest lucru impune industriei auto să analizeze nu numai metodele pur tehnologice. De asemenea, trebuie depășite și unele aspecte legate de asigurări, financiare și sociale. După cum ilustrează figura 2, 27% dintre respondenții la sondaj consideră că jumătate din noile vehicule vândute vor fi de nivel IV în 10 ani, iar 15% spun că vor fi de nivel V în aceeași perioadă.

Figura 3: Din experiența dumneavoastră, ce tehnologii digitale au influențat arhitectura vehiculelor și experiența conducătorului auto în ultimii cinci ani, dar și în următorii cinci ani? Alegeți maxim trei. (Sursa: Molex & Mouser)

Tehnologii activatoare

Respondenții au fost chestionați cu privire la tehnologiile digitale care au influențat proiectarea vehiculelor în ultimii cinci ani (Figura 3) și la perspectivele de viitor pentru aceeași perioadă. Avansul înregistrat în domeniul rețelelor pentru vehicule, inclusiv noile standarde ratificate, a fost semnificativ, dar accentul pe rețele se va muta în viitor în afara vehiculului.

Cloud computing, împreună cu AI/machine learning (învățare automată) și UI/UX imersiv, sunt văzute ca fiind tehnologii activatoare cruciale pentru viitor.

Obstacole și provocări

Figura 4: După părerea dumneavoastră, care vor fi cele mai mari provocări tehnologice în contextul construirii unui centru de date pe roți? Alegeți răspunsul care se potrivește cel mai bine. (Sursa: Molex & Mouser)

Vehiculele de ultimă generație sunt un pol de inovare tehnologică; însă, după cum știm cu toții, nicio implementare tehnologică, mai ales în cazul unui număr atât de mare de sisteme interconectate, nu este lipsită de probleme, după cum se arată în figura 4. Respondenții au menționat un număr dublu de provocări în ceea ce privește dezvoltările de software în comparație cu cele legate de hardware.

Provocările tehnologice nu sunt singurele obstacole cu care se confruntă industria. Succesul inerent al vânzărilor de vehicule de ultimă generație scoate în evidență alți factori (Figura 5), cum ar fi teama consumatorilor față de vehiculele autonome, investițiile în infrastructura V2X/V2C de pe marginea drumurilor și reacția dealerilor de vehicule împotriva pierderilor de venituri.

Figura 5: Care sunt problemele din industrie care vor fi cel mai greu de depășit la construirea unui centru de date pe roți? (Sursa: Molex & Mouser)

Având în vedere actuala penurie de semiconductori din întreaga industrie electronică, nu ar trebui să ne surprindă că problemele legate de lanțul de aprovizionare ocupă un loc important (Figura 6). În timp ce semiconductorii și alte componente și module electronice critice au primit un punctaj ridicat, deficitul de tehnologie care i-a îngrijorat cel mai mult pe participanții la sondaj a fost cel al bateriilor pentru vehicule electrice și al materiilor prime esențiale pentru chimia acestora.

Proiectarea centrului de date pe roți – Oportunitatea vehiculelor de ultimă generație

Figura 6: Când vă gândiți la viitorul lanț de aprovizionare pentru centrul de date pe roți, ce tipuri de lipsuri tehnologice credeți că ar putea avea un impact major asupra livrării de vehicule? (Sursa: Molex & Mouser)

Peste 94% dintre cei chestionați au fost de acord cu oportunitatea extraordinară de a proiecta următoarea generație de vehicule și de a se concentra pe abordarea centrului de date pe roți. Acest obiectiv nu numai că se va baza în mare măsură pe tehnologiile digitale generice, dar va necesita, de asemenea, o mai mare cooperare între producătorii de echipamente originale, furnizori și subfurnizori. Mai mulți factori vor continua să reprezinte o provocare pentru industrie, securitatea și confidențialitatea datelor, înlocuirea tehnologiei și cultura companiei fiind evidențiate de respondenți (Figura 7).

Figura 7: Respondenții au fost rugați să își evalueze nivelul de consens cu aceste trei afirmații (Sursa: Molex & Mouser)

În ceea ce privește cele trei subiecte, a existat un acord larg. Convingerea că hardware-ul și software-ul vor necesita modificări frecvente – probabil pentru a încorpora noi caracteristici și pentru a spori interoperabilitatea cu tehnologiile populare de consum – ridică îngrijorări cu privire la diferențele de cultură dintre furnizorii de IT pentru întreprinderi și industria auto. Acest lucru include abordarea proiectării unor sisteme robuste de confidențialitate și securitate a datelor, despre care 75% dintre persoanele chestionate au fost de acord că trebuie îmbunătățită.

Puteți accesa raportul complet al raportului Data Centre on Wheels aici.


Autor
:
Mark Patrick

Mouser Electronics
Authorised Distributor
www.mouser.com
Urmărește-ne pe Twitter

S-ar putea să vă placă și

Adaugă un comentariu