Automatizarea este viitorul. O realitate tot mai des întâlnită și în România în rândul companiilor dintr-o gamă largă de industrii. Înseamnă asta că nu mai este nevoie de oameni? Chiar contrariul. Companiile au și vor avea nevoie în continuare de forță de muncă calificată, capabilă să lucreze alături de tehnologii de ultimă generație, pentru a îmbina cu succes abilitățile unice ale oamenilor cu eficiența ridicată și precizia oferite de automatizare. Însă angajații calificați sunt tot mai greu de găsit, iar companiile din zona de producție resimt poate cel mai puternic acest aspect. În aceste condiții, un unghi constructiv de abordare a problemei poate fi reprezentat de implementarea la scară largă a unor activități în zona de educație profesională, care să pregătească generația viitoare de personal calificat/specialiști. Cu precădere în procesele de producție digitalizate, în linie cu trendul de automatizare în creștere.
Învățământul profesional și cu precădere cel dual sunt principale cadre în care tinerii dobândesc competențe profesionale și sunt pregătiți pentru piața muncii. Cu cât calitatea competențelor dobândite este mai mare, cu atât cresc și șansele ca aceștia să își găsească un loc de muncă. Iar astăzi aceste competențe ar trebui îndreptate și dezvoltate în zona tehnologiilor folosite de companiile de producție care se confruntă cu lipsa forței de muncă. În acest sens, implicarea companiilor care caută oameni, precum și a celor care dezvoltă tehnologii alături de școlile profesionale, fie prin intermediul învățământului dual sau altor forme, este esențială pentru a asigura formarea cu succes a viitorilor angajați calificați. Astfel, aceștia pot dobândi experiență direct la locul de muncă și învăța să lucreze cu tehnologiile integrate în zonele de producție unde se desfășoară procesele de lucru pentru care se specializează.
Universal Robots este un exemplu de companie care prin platforma sa UR Academy merge astăzi în școli și familiarizează elevii cu tehnologiile sale de ultimă generație integrate de tot mai multe afaceri în ultimii ani, roboții colaborativi. Lansată în 2016 cu scopul de a crea experți interni UR și de a perfecționa utilizatorii în manevrarea roboților, UR Academy a ajuns la 65 de centre de formare autorizate în 24 de țări, la care se vor mai adăuga și altele în 2021. În prezent, peste 100.000 de utilizatori din peste 130 de țări au finalizat cursuri de formare în domeniul roboticii, disponibile în 16 limbi. Succesul proiectului, reflectat în scurtarea semnificativă a timpului de implementare a coboților și ulterior în suplimentarea flotei de coboți de către utilizatori, a condus la dezvoltarea cursurilor UR Academy și îndreptarea lor în direcția școlilor – generală, colegiu și centre de formare profesională – unde au adus experiența practică de programare și operare a unui robot industrial real.
“Cu siguranță sectorul educațional reprezintă o zonă de interes major pentru Universal Robots și există multe motive pentru asta. Totul a pornit de la decalajul de competențe de care auzim de ani de zile în piață și faptul că producătorii pur și simplu nu găsesc angajați calificați. Atunci ne-am gândit că prezența coboților de ultimă generație în sălile de clasă reprezintă o soluție pentru rezolvarea acestei probleme și oferă în același timp elevilor șansa unei angajări viitoare imediate. Un cobot este partenerul perfect din sala de clasă; sigur de utilizat în preajma elevilor și ușor de operat. Cu toate acestea este un robot industrial folosit în fabrică, pe care elevii îl vor întâlni odată ce vor părăsi mediul școlar,” spune Mikkel Vahl, Global Head of Training and Education la Universal Robots.
Cursurile Academiei au un conținut practic, interactiv, realist și vizual. Elevii lucrează direct cu cobotul, fie în viața reală, fie prin simulatorul UR gratuit. Iar la final cursurilor primesc micro-acreditări pe care le pot adăuga la CV, un plus pentru angajare evidențiat de sondajele care arată că marea majoritate a managerilor de resurse umane sunt interesați de micro-acreditările potențialilor angajați. UR Academy oferă primul curriculum din lume pentru școli și colegii, disponibil prin sistemul propriu de management al învățării academice. Este un program la cheie care oferă o oportunitate clar definită pentru elevi de a stăpâni programarea și implementarea coboților în vederea unei cariere în industria 4.0 în robotică și producție avansată. Școlile pot achiziționa coboții companiei cu diverse aplicații relevante (benzi transportoare, dispozitive de prindere etc.), 32 de lecții de curiculuum, o platformă online pentru gestionarea conținutului și certificarea profesorilor. Toate acestea le permit studenților să obțină la finalul cursurilor un certificat recunoscut de industrie pe care îl pot folosi pentru a arăta în mod oficial faptul că stăpânesc un anumit set de abilități în operarea coboților. Cei care finalizează acest program vor fi la același nivel cu profesioniștii din industrie care completează modulele de formare de bază la centrele UR de formare autorizate. În prezent, programul este implementat în școli din Germania, Spania și Statele Unite, alte trei piețe urmând să se alăture în acest an.
Instalarea pandemiei a venit și cu o provocare, reprezentată de imposibilitatea prezenței fizice în sălile de clasă, care va fi transformată într-o oportunitate de cei de la UR Academy, prin mutarea cursurilor în săli de clasă virtuale:
“Pe măsură ce pandemia Covid a lovit și am început să anulăm cursurile la centrele noastre de formare autorizate, nevoia unei alternative virtuale a devenit crucială pentru eforturile noastre de conectare cu elevii. Instrumente precum simulatorul nostru UR și opțiunile de control de la distanță ale coboților vor fi importante pentru a oferi elevilor o experiență similară cu cea dintr-o sală de clasă reală. Dezvoltăm un simulator 3D care va oferi același tip de experiență de programare asemănătoare cu cea pe care piloții o experimentează atunci când intră într-un simulator de zbor. Numai în acest an, sperăm să formăm virtual mii de studenți,” mai spune Mikkel Vahl.
O altă zonă pe care cei de UR Academy se concentrează este cea a experiențelor de învățare personalizate. Module personalizate axate pe aplicații vor fi introduse, iar elevii vor fi îndrumați pe calea aleasă în funcție de specializarea pe care și-o doresc. Poate că unii vor să învețe despre vizualizare, iar alții despre interfața CNC. O vor putea face atât în module online pentru auto-studiu, cât și în cursuri mai mici și mai direcționate, fie în sala de clasă fie virtual.
Ce este interesant de evidențiat este faptul că un număr din ce în ce mai mare de școli observă că elevii instruiți pe coboți sunt foarte solicitați. În consecință, introducerea roboților colaborativi în sălile de clasă într-o etapă inițială se află pe un trend ascendent. De asemenea, atât profesorii, cât și elevii sunt mult mai motivați să lucreze cu roboți care au aplicabilitate în lumea reală, primind în același timp un certificat recunoscut în industrie.
În România, puțin peste 230 de școli au clase de învățământ dual, iar 779 au clase de învățământ profesional. Dincolo de aceste cifre, lipsa forței de muncă bine calificată este un fapt vizibil pe piața muncii, și are un impact negativ deosebit de important pentru dezvoltarea durabilă a României. UR Academy ar putea ajunge și în școlile locale pentru a pregăti generația următoare de personal calificat în zona de automatizare cu roboți. Astfel, elevii ar dobândi competențele necesare pentru a se angaja imediat, reducând rata șomajului în rândul tinerilor, iar companiile nu ar mai avea o problemă în a găsi forță de muncă calificată.