Iniţial SIM a fost specificat ca parte a standardului GSM pentru accesul sigur la reţelele mobile şi pentru stocarea informaţiilor primare despre reţea. În timp, rolul cardurilor SIM a devenit din ce în ce mai important în lanţul de servicii mobile. Astăzi, cardurile SIM pot fi folosite pentru a particulariza telefoanele mobile indiferent de standard (GSM, Personal Communications Service [PCS], sateliţi, Digital Cellular System [DCS], etc.).
Astăzi, SIM este componenta principală a pieţei mobile, oferind mijloace pentru realizarea de servicii cu valoare adăugată. Cardurile SIM oferă acum meniuri, numere memorate pentru speed dialing şi posibilitatea de a trimite mesaje scurte pentru a interoga baze de date sau pentru tranzacţii sigure. Cardurile mai permit şi afişarea de mesaje de felicitare şi mesaje publicitare.
Alte tehnologii de comunicaţii mobile se bazează pe cardurile inteligente în derularea operaţiilor. Reţelele de comunicaţii prin satelit (Iridium şi Globalstar) sunt exemplele cele mai elocvente. În cele din urmă, reţelele noi vor avea un obiect inteligent uzual şi un UIM (Universal Identification Module = modul universal de identificare) care vor realiza funcţii similare cu cele realizate de cardurile SIM.
Îmbunătăţiri privind securitatea
Cardurile SIM au câteva caracteristici care îmbunătăţesc securitatea pentru reţelele de comunicaţii mobile. Adepţii cardului inteligent indică potenţialul de limitare sau eliminare a fraudelor ca fiind cea mai bună caracteristică a acestuia.
Cardurile SIM oferă un container pentru transportul cheii de autentificare de la centrul de autentificare al purtătorului la terminalul utilizatorului. Protecţia superioară la fraudă se face printr-un algoritm criptografic de autentificare a datelor aflate în microprocesorul cardului. Cardurile SIM sunt protejate prin PIN (Personal Identification Number – număr personal de identificare) şi include protecţii suplimentare împotriva atacurilor logice. Cardurile SIM oferă, cu adăugarea codului de securitate PIN, acelaşi nivel de securitate folosit de bănci pentru plăţile off-line.
Deoarece algoritmul de autentificare al reţelei se află pe card, cardurile SIM fac posibil roamingul sigur. Acestea mai pot include diferite mecanisme de autentificare pentru roamingul între reţele de diferite tipuri.
Protecţia completă împotriva fraudei (cu excepţia fraudei de subscripţie) poate fi oferită numai în contextul unui cadru complet de securitate care include un terminal de autentificare, un centru de autentificare şi administrarea cheii de autentificare. Cardurile inteligente sunt esenţiale în aceste medii, dar numai o arhitectură completă poate permite reducerea fraudei şi un roaming sigur.
În final mai trebuie să notăm că aplicaţiile biometrice de carduri inteligente, ca recunoaşterea vocală sau prin amprentă, pot fi folosite pentru reducerea la maximum a fraudei. Cardurile inteligente pot combina cele trei blocuri de bază pentru securitate şi anume posesia, cunoştinţele şi caracteristicile (vezi figura 2.).
Scăderea dificultăţii problemelor logistice
Toţi abonaţii pot personaliza sau depersonaliza foarte simplu telefoanele lor mobile prin introducerea sau scoaterea cardurilor inteligente proprii. Funcţiunile cardului sunt permise automat prin legături EDI (Electronic Data Interchange = schimb electronic de date) stabilite între purtători şi centrele sigure de personalizare. Nu este necesară o programare sofisticată a handsetului.
Prin înserarea de informaţii de subscripţie în cardul SIM, faţă de înserarea în handsetul mobil, este mai uşor de creat o piaţă globală şi o reţea de distribuţie a telefoanelor. Aceste telefoane fără purtătoare pot creşte diversitatea, numărul şi concurenţa în canalul de distribuţie, ceea ce va duce la scăderea costului. Cardurile inteligente fac ca numărul de abonaţi să crească datorită folosirii acestora.
Ele crează o piaţă pentru handseturi la mâna a doua datorită faptului că nu cer o programare înainte de utilizare.
Suplimentar, ele fac reducerea fraudelor o sarcină uşoară. Într-un sistem care are ca element central handsetul, dacă un telefon este clonat, clientul trebuie să meargă la un centru de service pentru reprogramarea handsetului sau pentru un nou telefon. Într-un sistem care are ca element central cardul inteligent această situaţie poate fi rezolvată pur şi simplu prin emiterea unui nou card, iar clientul îşi poate folosi în continuare telefonul. Acest lucru duce la scăderi substanţiale în costuri şi la un confort sporit atât pentru client cât şi pentru furnizorul de servicii.
Oferirea de servicii cu valoare adăugată
Unul dintre cele mai mari avantaje ale cardurilor inteligente este potenţialul acestora de a aduna diferite servicii complementare în jurul serviciilor primare de telefonie mobilă. Acest lucru duce la o folosire mai mare a serviciilor şi la recunoaşterea mărcilor (vezi figura 3.).
Cipul cardului SIM poate fi programat pentru a îndeplini mai multe aplicaţii. Activarea de aplicaţii noi poate fi descărcată pe card prin aer, în timp real, economisind astfe timp şi bani.
Oferirea de servicii cu valoare adăugată, ca operaţii bancare mobile, navigarea pe Web sau servicii de călătorie, duce la mai buna servire a clientului. Unele companii colaborează cu succes cu companiile aeriene pentru a-şi asigura clienţi pe termen lung. Cu cât unui client îi sunt oferite mai multe servicii, cu atât acestuia îi este mai greu să renunţe la furnizorul acestor servicii. Cardurile inteligente oferă un mijloc excelent pentru pentru suplimentarea serviciilor telefonice primare cu noi servicii valoroase, iar oportunităţile pentru acest lucru sunt numeroase. Iată câteva dintre aceste oportunutăţi:
• GSM Cellnet şi Barckaycard, cei mai mari furnizori de carduri de credit, au dezvoltat un card inteligent mobil pentru servicii financiare. Cardul SIM activează telefonul GSM Cellnet şi oferă un meniu de servicii Barclays. Serviciile oferite sunt următoarele:
• accesul la informaţii despre cardul de credit Barclays;
• accesul la informaţii despre cont Barclays;
• accesul la serviciile Barclay;
• serviciile Barclaycard vor fi iniţial oferite prin reprezentanţi de servicii pentru clienţi care vor răspunde apelurilor clienţilor. În viitor se va permite utilizatorilor să plătească chitanţe, să cumpere şi să acceseze servicii de informaţii financiare.
– va urma –