Mă trezesc dimineaţa şi plec spre locul de muncă. Vremea se arată schimbătoare, sunt tare curios ce s-a întâmplat etapa trecută în campionatul mondial de formula 1 şi cât a mai crescut dolarul, unul dintre prietenii mei îşi serbează azi ziua de naştere şi nu am nici o idee ce cadou i-aş putea face; şi peste toate astea parcă mă bate un gând să-mi vând vechea placă video dacă aş obţine un preţ bun.
Ar fi de ajuns să îmi cumpăr un ziar de anunţuri, unul de sport şi o revistă de divertisment şi, chiar dacă drumul spre serviciu nu durează prea mult, aş avea timp să le răsfoiesc cât să aflu răspunsuri la câteva măcar dintre întrebările de mai sus.
Eu aleg însă altceva. Aleg să ajung cu jumătate de oră mai devreme în faţa calculatorului, timp pe care mi-l rezerv navigării pe Internet. Tot ce mai trebuie să fac este să găsesc o adresă web care să îmi ofere toate răspunsurile în paginile sale şi, vă asigur, acel site îşi va găsi în mine un vizitator fidel. Si se pare că am găsit. Ceea ce caut eu se numeşte “portal“.
Portalul este prin definiţie o sumă de site-uri ce pot exista de sine stătătoare strânse sub un singur acoperiş, adresă web. Orice portal care se respectă cuprinde ştiri, programe tv, horoscop sau prognoză meteo, oferă diverse servicii de la adrese de mail gratuite până la felicitări virtuale, un director de pagini web şi eventual un motor de căutare precum şi o gamă variată de alte facilităţi. Portalele strâng de obicei un număr ridicat de utilizatori fideli şi devin repede cunoscute în lumea largă (nume precum yahoo.com, msn.com sau altavista.com nu mai au nevoie de nici o prezentare).
În România un număr mare de site-uri tind spre titulatura de “portal” înglobând în paginile lor diverse facilităţi, însă numărul celor care reuşesc să o facă cu succes este destul de mic. Acestea există însă şi, datorită specificului lor local, prezintă mai mult interes decât un portal bine realizat din străinătate. Mi s-a părut aşadar interesant să încerc o trecere în revistă a celor mai vizitate portaluri româneşti.
Cel mai popular este fără îndoială KAPPA.RO. De departe cel mai vechi în “branşă” kappa a păstrat avantajul primului venit şi s-a aflat mai mereu pe prima poziţie în topul celor mai vizitate site-uri româneşti. Printre facilităţi şi servicii se numără ştirile, prezentate sub forma unor rezumate preluate de la agenţia Rompress, prognoza meteo (conform CNN) şi cursul valutar.
Cel mai de succes serviciu este cel de free e-mail prin intermediul căruia doritorii beneficiază de o adresă de mail @k.ro ce include un cont de conectare gratis la Internet pentru citirea mesajelor. O altă facilitate inedită este Kard-ul, ce se doreşte a fi o alternativă la cărţile de credit acceptate prin internet. Din păcate puţine magazine online acceptă plata cu Kard, cel mai important fiind MagNet. La acestea se adaugă un director de site-uri româneşti bine pus la punct, cu posibilitate de căutare, chat, forum, un număr de site-uri afiliate din diverse categorii de la online dating şi felicitări virtuale la oferte de locuri de muncă.
Şi dacă kappa.ro a fost mult timp lider de necontestat în preferinţele utilizatorilor de Internet, alt furnizor de servicii a decis să-şi promoveze serviciile prin intermediul unui portal propriu. A apărut astfel ROL.RO (Romania Online). Rol.ro a crescut constant de la lansare, serviciile sale, dintre cele mai complete, şi, de ce nu, designul inspirat ales, atrăgând atenţia utilizatorilor. De la cont de e-mail şi dial-up gratuit şi ştiri detaliate din cele mai variate domenii până la programe tv, felicitări virtuale şi chat/forum, orice v-aţi aştepta să găsiţi într-un portal este acolo şi bine pus la punct.
Cel mai cunoscut serviciu este cel de licitaţii online, bursa.rol.ro, un punct de întâlnire al celor ce doresc să vândă şi să cumpere diverse articole, frecventat cu precădere de cei interesaţi de hardware pentru PC.
Şi dacă primele două portaluri prezentate fac parte din zestrea furnizorilor de Internet, nu veţi fi surprinşi să aflaţi că nici al treilea nu face notă discordantă. Astfel HOME.RO a fost cumpărat de către RDS (Romania Data Systems), făcând obiectul uneia dintre cele mai interesante tranzacţii din peisajul web romanesc. Pe lângă programe tv, cinema în mai multe oraşe din ţară, ştiri bine puse la punct şi un interesant dicţionar englez/francez/german – român, home.ro este recunoscut pentru serviciul său de free webhosting. Astfel oricine poate beneficia gratis de o adresă www.numeales.go.ro sau www.numeales.home.ro cu conturile de e-mail aferente. Mai mult decât atât, de aproximativ două luni, a fost lansat şi un Site Builder, ce va asista pas cu pas în crearea propriei prezenţe pe Internet.
BUMERANG.RO, deşi mai sărac în facilităţi, este de asemenea în topul site-urilor din categoria portal, cu un director de site-uri bine structurat şi destul de complet. Ştirile acoperă domenii variate, divertismentul fiind însă punctul forte. Este de notat faptul că bumerang nu aparţine nici unui Internet Service Provider.
Nu putem încheia un top 5 neoficial al celor mai populare portaluri fără a aminti de APROPO.RO. Chiar dacă facilităţile oferite nu sunt foarte numeroase, secţiunea de ştiri este deosebit de bine dezvoltată, însemnând totodată şi cea mai mare parte a site-ului. Apartenenţa la trustul de presă Mediapro fac Apropo.ro imbatabil în ceea ce priveşte cele mai noi şi complete ştiri, indiferent de domeniu.
Un tip de portal diferit de cele de mai sus este TARE.RO. Autotintitulat “un portal de fun”, tare.ro nu oferă nici ştiri şi nici curs valutar. Deşi păstrează şi dezvoltă secţiuni consacrate precum horoscopul sau programele tv acesta adaugă secţiuni de muzică, dating, de chat şi de forum bine puse la punct şi două secţiuni inedite. Una este cea de bancuri, care atrage nu atât prin numărul impresionant, ce poate rivaliza cu orice site dedicat exclusiv, ci şi prin posibilitatea de a da voturi oricărei anecdote, întocmindu-se astfel un top al celor mai apreciate.
Secţiunea cea mai apreciată este însă cea de poze. Grupate pe categorii, un număr impresionant de fotografii sunt expuse părerii publicului, cu posibiliatea acordării unei note de la 1 la 10, pe baza căreia se întocmeşte un top. La fiecare poză sunt permise comentarii şi schimburi de replici cu autorul fotografiei sau cu ceilalţi utilizatori. Deşi nu va oferă ceea ce v-aţi aştepta să găsiţi într-un portal, tare.ro vă va destinde şi mai mult ca sigur vă va transforma într-un vizitator fidel.
În mod cert nu acestea sunt singurele de menţionat din cele peste 100 de portaluri româneşti. Nume precum STARTPAGE.RO, INDEX2000.RO, PORTAL.RO, ACASA.RO sunt probabil la fel de cunoscute şi cu un număr ridicat de vizitatori fideli. Spaţiul nu mi-a permis însă să le trec aici în revistă, nici pe acestea nici pe celelalte care au scăpat neamintite.
De asemenea, aţi observat probabil, că aminteam la început de motorul de căutare drept o facilitate importantă a unui portal. Din păcate, această opţiune lipseşte celor româneşti, majoritatea limitându-se la un director în care fiecare site se înscrie dacă doreşte acest lucru, completând un simplu formular. Cele care oferă totuşi un motor de căutare, apelează la unul străin, Google fiind cel mai folosit.
Închei aici, îndemnându-vă să descoperiţi singuri ce portal este pe gustul dumneavoastră, şi ca punct de plecare, dar doar atăt, vă recomand următorul link:
http://www.trafic.ro/top/cautareportal/
bogdan.nita@ealliance.ro