Într-o lume în care eficientizarea activităţii şi reducerea costurilor de operare reprezintă priorităţi pentru orice fel de companie, Cloud Computing reprezintă direcţia spre care se îndreaptă principalii jucători din piaţa ICT, indiferent dacă sunt furnizori, integratori ICT sau operatori telecom.
Furnizorii au investit bugete substanţiale în cercetare şi dezvoltare în ultimii patru ani pentru a fi primii care furnizează servicii din “cloud” şi atrag noi clienţi, deschizând în acelaşi timp o nouă linie de afaceri ce va genera venituri suplimentare. Tehnologia cloud computing permite utilizatorilor să aibe acces la diverse aplicaţii software care sunt găzduite pe platforme hardware situate în locaţii distribuite geografic oriunde în lume. Utilizatorul final, adică angajatul unei companii, de exemplu, nu ştie unde se află cu exactitate resursele hardware şi software care susţin aplicaţia accesată şi nici nu este interesat de acest lucru.
El vrea doar ca aplicaţia să fie accesibilă de oriunde, oricând şi să funcţioneze în condiţii maxime de securitate şi calitate. Furnizorii aplicaţiilor sunt cei care investesc în platformele hardware, aplicaţiile software, asigurarea conectivităţii şi securităţii IT astfel încât să asigure servicii la acelaşi nivel de calitate, comparabil cu cel al aplicaţiilor găzduite pe platforme locale aflate în locaţiile clienţilor.
La acest moment putem vorbi despre trei tipuri de servicii Cloud Computing: Software as a Service, Infrastructure as a Service şi Platform as a Service, primul dintre ele fiind cel mai avansat în momentul de faţă.
Conform unor studii recente de piaţă, mai mult de jumatate dintre directorii IT ai companiilor mari consideră cloud computing că va deveni tehnologia dominantă în următorii cinci ani. Software as a Service devine cunoscut ca alternativa cea mai bună a soluţiilor tradiţionale “in- house” atât din punct de vedere al calităţii, flexibilităţii, scalabilităţii cât şi din punct de vedere al costurilor. Se estimează că industria de cloud computing va atinge dimensiunea record de 160 miliarde dolari până la sfârşitul anului 2012. Serviciile de tip cloud computing au şansa de a deveni foarte populare şi datorită actualei situaţii economice care creşte presiunea asupra companiilor în sensul diminuării costurilor totale cu serviciile ICT şi în sensul reducerii drastice a cheltuielilor cu investiţiile. Utilizând serviciile din categoria “Software as a Service” companiile elimină investiţiile iniţiale CAPEX transformându-le în cheltuieli operaţionale OPEX.
Utilizatorii plătesc un preţ fix lunar pentru utilizarea serviciilor SaaS cheltuielile totale fiind predictibile şi controlabile.
În acelaşi timp, serviciile “Cloud Computing” asigură flexibilitate, mobilitate şi accesibilitate – atribute foarte apreciate de client. Flexibiliatea serviciilor poate reduce substanţial timpul de reacţie al companiilor şi costurile ICT.
Accesibilitatea permanentă de oriunde, oricând, indiferent de tipul echipamentului şi tehnologiei de acces utilizate este o cerinţă tot mai prezentă în piaţa serviciilor ICT.
De asemenea, colaborarea virtuală prin intermediul serviciilor “cloud computing” contribuie la reducerea substanţială a costurilor cu deplasarea şi scade timpul de reacţie şi de lansare a noilor iniţiative.
Unul dintre primele servicii “software as a service” lansate în piaţă este cel de comunicare unificată, sau “unified communication”. Acesta asigură accesul utilizatorilor printr-o interfaţă web standardizată pentru toate canalele de comunicaţii: telefonie, e-mail, SMS, mesagerie vocală sau video.
Serviciul “unified communication” se bazează pe conexiuni la Internet performante şi pe o gamă largă de aplicaţii software şi platforme hardware ce permit conectarea audio şi video între sedii diferite ale unei companii. Această modalitate de comunicare unificată a devenit posibilă prin convergenţa comunicaţiilor de voce, internet, transmisii de date şi a tehnologiilor software.
Serviciul este flexibil şi eficient şi permite angajaţilor întreprinderilor mici şi mijlocii să comunice eficient atât la birou, cât şi în afara acestuia. Agenda telefonică a companiei este disponibilă oriunde şi oricând prin intermediul unei conexiuni internet, mesajele e-mail sunt transmise în timp real către unul sau mai multe dispozitive conectate, există opţiunile de chat de audioconferinţă, videoconferinţă, precum şi conferinţă web.
Componenta centrală a serviciului “unified communication” este o conexiune la Internet simetrică cu o rată de transmisie mare pentru comunicaţii de voce şi date. Calitatea serviciilor de voce, video, email, SMS este asigurată prin prioritizarea traficului în funcţie de aplicaţie. Serviciul include şi o componentă mobilă, reprezentată de instalarea unei aplicaţii pe telefonul mobil, ce facilitează accesul la agenda companiei, la calendar, la mesagerie vocală, chat şi furnizează informaţii despre prezenţă. Mai mult decât atât, utilizatorii îşi pot îmbunătăţi performanţa în muncă beneficiind de servicii ca: lista de activităţi vizibilă on-line de către toţi membri echipei, calendar comun, informaţii referitoare la prezenţa tuturor membrilor echipei şi a gradului de îndeplinire al diverselor activităţi. Serviciul “unified communication” poate creşte eficienţa prin reducerea întârzierilor în comunicare permiţând utilizatorilor să contacteze persoana potrivită la timpul potrivit prin modaliatea preferată: audio, video, chat, e-mail sau SMS.
Un astfel de serviciu asigură un bun control al costurilor printr-o transparenţă şi predictibilitate totală. Toate serviciile şi echipamentele hardware sunt incluse într-o taxă lunară, clientul nefiind în situaţia de a investi o sumă iniţială mare în echipamentele de telecomunicaţii şi licenţele software.
Autor:
Dr. Ing. Vasile Voicu
vv.voicu@yahoo.com