Serviciul de tip “Voice Mail” este un serviciu modern, care înlesneşte comunicarea între oameni. Acest serviciu măreşte considerabil rata apelurilor finalizate, îmbunătăţind calitatea serviciului telefonic, atât în favoarea abonaţilor, cât şi a furnizorului de servicii telefonice.
Apelurile nefinalizate într-o reţea telefonică duc la insatisfacţii atât din partea abonaţilor, care nu reuşesc să efectueze convorbirea dorită, dar şi din partea operatorului, deoarece nu obţine nici un venit, deşi pune reţeaua la dispoziţia clienţilor săi.
Instalarea unei platforme “Voice Mail” rezolvă în mare parte problema apelurilor nefinalizate, oferind avantaje notabile tuturor părţilor implicate: abonatul chemător, deşi nu poate efectua direct convorbirea dorită, poate lăsa un mesaj destinatarului; abonatul chemat are posibilitatea de a fi informat asupra apelurilor pe care nu le-a putut prelua, iar operatorul încasează contravaloarea acestor convorbiri.
Prin utilizarea serviciilor “Voice Mail” transferul de informaţie între diverşi utilizatori devine asincron, în timp ce o convorbire telefonică uzuală sau fax-ul sunt transmisii cu un caracter sincron, părţile implicate trebuind să fie simultan disponibile pentru comunicaţie.
O platformă “Voice Mail” poate oferi o serie de servicii, printre care:
• Serviciul “Voice Mail”, serviciul de bază al oricărui sistem de acest tip: apelurile către un abonat care se află în convorbire sau nu poate răspunde la telefon sunt redirecţionate către căsuţa “Voice Mail” de pe platformă;
• accesul automat către informaţii pre-înregistrate, cum ar fi starea vremii sau mersul trenurilor; pentru diversificare este posibilă selectarea informaţiei dorite prin intermediul unor meniuri;
• accesul interactiv la o bază de date, telefonul fiind utilizat drept un simplu terminal; prin acest serviciu se pot efectua, de exemplu, rezervări de bilete;
• telefonie virtuală: abonaţii acestui serviciu dispun de o căsuţă “Voice Mail” asociată unui număr de telefon, fără a dispune însă de un post telefonic; mesajele pot fi preluate de la orice telefon, cum ar fi telefoanele fixe, mobile sau publice.
Serviciul “Voice Mail” este serviciul principal oferit de orice platformă “Voice Mail”. Funcţionarea acestui serviciu are trei faze:
1. Transmiterea mesajului către o căsuţă “Voice Mail”:
Abonatul A efectuează un apel către abonatul B; dacă B este deja angajat într-o convorbire sau nu răspunde după un interval de timp prestabilit, apelul este redirecţionat de centrala Lx B către sistemul “Voice Mail”, căsuţa vocală corespunzătoare lui B fiind identificată automat, pe baza informaţiilor provenite din Sistemul de Semnalizare Numărul 7. Astfel, A poate lăsa un mesaj vocal sau un fax în căsuţa lui B.
2. Notificarea abonatului “Voice Mail” despre existenţa mesajelor noi:
Abonatul serviciului “Voice Mail” poate fi informat de platforma “Voice Mail” despre noile mesaje depozitate în căsuţa sa vocală printr-o varietate de procedee, printre care:
• apel spre telefonul fix al abonatului B sau spre un alt telefon din reţeaua fixă sau mobilă; numărul de apeluri precum şi intervalul acestora este programabil;
• schimbarea tonalităţii de disc (MWI – Message Waiting Indication): la ridicarea receptorului, abonatul B va primi o tonalitate specifică în locul obişnuitului “ton”;
• mesaj e-mail către o adresă anterior specificată;
• mesaj către un pager;
• mesaj scris către un telefon mobil (SMS).
3. Preluarea mesajelor
Abonaţii serviciului “Voice Mail” pot prelua propriile mesaje de la orice telefon din reţeaua fixă sau mobilă internaţională, prin apelarea numărului de telefon alocat platformei. Confidenţialitatea mesajelor este asigurată de obligativitatea introducerii unui cod de cel puţin 4 cifre la accesarea căsuţei şi blocarea accesului la sistem după un număr de tentative nereuşite.
Avantajele serviciilor de tip “Voice Mail” în comparaţie cu robotul telefonic instalat acasă sunt evidente:
• întreţinerea sistemului iese din sfera preocupărilor beneficiarului, iar costul serviciului este foarte mic;
• sistemul funcţionează chiar şi pe timpul căderilor accidentale de tensiune din locuinţă;
• se pot înregistra mai multe mesaje simultan, chiar şi în timpul unei convorbiri pe linia respectivă;
• posibilităţile de notificare sunt variate;
• mesajele pot fi preluate de oriunde din lume, de la orice telefon fix sau mobil.
Ing.Mihai Buf ROMTELECOM-Planificare Reţea
mbuf@easynet.ro
Drd.ing.Vasile Voicu ROMTELECOM- Relaţii Internaţionale
vasilevoicu@romtelecom.ro