Internetul pune la dispoziţia utilizatorilor o bază de cunoştinţe imensă. Fie că vă interesează date generale despre o personalitate politică fie marca şi numărul ghetelor purtate de Gică Hagi la mondialul din 90, nu e nevoie decât de o conexiune la internet pentru a avea acces la aceste informaţii. Cantitatea impresionantă de informaţii face însă destul de dificilă localizarea unor date anume. În acest scop au fost create motoarele de căutare.
Voi încerca să vă prezint, succint, care sunt cele mai bune, cum funcţionează şi câteva
trucuri pe care ar fi bine să le ştiţi
Motoarele de căutare se împart în două categorii, cele care indexează informaţia automat şi cele care se bazează pe informaţiile introduse manual.
Cele automate, în genul HotBot.com, se bazează pe un program (numit spider sau crawler) care rulează nonstop, urmărind link-urile pe care le găseşte pe Internet şi care indexează informaţia într-o bază de date imensă. Un spider va vizita aceeaşi pagină de mai multe ori (la intervale de aproximativ o lună) pentru a verifica dacă i-a fost schimbat conţinutul.
A doua categorie de motoare de căutare, numite şi directoare, se bazează pe disponibiliatea fiecărui realizator de site-uri de a-şi introduce manual site-ul în baza lor de date. Oferă avantajul structurării informaţiei pe o structură arborescentă de categorii şi subcategorii, dar au dezavantajul de a nu îşi modifica conţinutul dinamic. Puteţi avea surpriza ca o pagină dintre cele găsite să nu mai existe deloc deşi ea v-a fost oferită ca validă.
Dacă la începuturile Internetului un motor de căutare avea de ales în care categorie se înscrie, acum există mai mulţi hibrizi. Yahoo.com şi Google.com sunt un exemplu interesant. Yahoo, deşi pune accentul pe directorul său, foloseşte şi căutarea în ceea ce indexează spiderul Google, dacă rezultatele din propria bază de date nu sunt satisfăcătoare. Google foloseşte în principal ceea ce spiderul său a indexat dar, dacă este cazul face corespondenţă cu directorul Yahoo pentru a putea oferi şi categorii/subcategorii.
Un top al celor mai bune motoare de căutare nu poate fi altfel decât subiectiv, asfel că mă voi limita la a prezenta câteva dintre cele mai cunoscute.
Probabil cel mai folosit şi cel mai cunoscut este Google.com. Bazat pe un spider excelent are cea mai cuprinzătoare bază de date dintre toate. Dacă două site-uri conţin exact ceea ce aţi căutat, Google îl va oferi primul pe cel către care există cele mai multe link-uri pe Internet. Acest sistem este folosit în premieră şi, se pare, oferă cele mai bune rezultate. Google este folosit, mai mult sau mai puţin de un număr ridicat de directoare ca variantă alternativă (Yahoo.com, Netscape.com).
Cel mai vechi motor de căutare folosind spidere este AltaVista.com, ce se află în topul preferinţelor încă din 1995. Oferă avantajul căutării specializate după imagini, ştiri, multimedia sau produse în magazinele virtuale.
Între directoare, cel mai cunoscut este Yahoo.com, lansat în 1994. AlltheWeb.com şi dmoz.org deşi nu se bucură de aceeaşi popularitate, sunt extrem de folosite, oferind conţinutul directorului lor (dmoz.com o face gratis) unui număr ridicat de portaluri şi motoare de căutare mai mici.
O listă mai bogată a motoarelor de căutare, grupate pe categorii, poate fi găsită la:
http://searchenginewatch.com/links/.
Căutarea în sine este un alt aspect care necesită atenţie. Presupun că sunt interesat de fostul preşedinte al SUA Bill Clinton. Aleg google.com drept motor de căutare şi caut “Clinton”. Voi găsi peste 5 milioane de pagini care conţin acest cuvânt. Dacă mă interesează informaţii generale este tot ceea ce am nevoie, dacă însă caut ceva anume despre viaţa sa îmi va fi imposibil să analizez fiecare rezultat în parte. În acest scop fiecare motor de căutare permite căutarea avansată folosind operatorii logici. Deşi numărul şi sintaxa lor diferă de la un motor de căutare la altul, este important să-i recunoaşteţi, vă pot fi de mare ajutor. Cei mai folosiţi sunt:
– AND sau + – toţi termenii care sunt uniţi cu acest operator vor trebui să apară pe aceeaşi pagină pentru ca ea să fie afişată în rezultatele căutării;
– OR – cel puţin un termen va trebui să apară în pagină;
– NOT – cuvântul precedat de NOT nu va apărea în paginile rezultat;
– semnele citării (“”) – tot ceea ce se află în interiorul lor va fi tratat drept o frază, iar cuvintele se vor regăsi toate şi în aceeaşi ordine în rezultatele căutării.
Pentru a folosi la maximum posibilităţile unui motor de căutare, şi toţi operatorii ce pot fi folosiţi, vizitaţi linkurile de Help şi Advanced Search din site-ul fiecăruia.
Motoarele de căutare sunt, în cele mai multe cazuri, tot ceea ce aveţi nevoie pentru a găsi informaţiile dorite. Poate fi însă dificil să găsiţi, de exemplu, o poezie anume când tot ceea ce ştiţi este autorul şi un vers reţinut incorect. Pentru asemenea cazuri există AskJeeves.com. Aici aveţi posibilitatea de a întreba o persoană în carne şi oase ceea ce doriţi să ştiţi şi ea va căuta pentru dumneavoastră.
Dacă vreodată nu aţi reuşit să găsiţi ceva pe Internet, este mai probabil să nu fi căutat cu destulă răbdare sau unde trebuie, decât ca acel lucru să nu existe. Încercaţi să vă alegeţi un motor de căutare preferat pe care să îl folosiţi cu regularitate. În timp vă veţi obişnui cu el şi îl veţi folosi cât mai aproape de adevărata sa capacitate.
Bogdan.Nita@eAlliance.ro