Freiburg, 3 aprilie – Firma Micronas anunţă că a reuşit să integreze cu succes două plăcuţe cu efect Hall pe un singur cip, la un preţ pe jumătate faţă de soluţiile existente. Am mai prezentat realizările firmei în domeniul comutatoarelor Hall folosite în industria autovehiculelor, dar acum începe o altă etapă. Noua familie de senzori, HAL 700, este destinată detectării fără contact a vitezei şi sensului de rotaţie în aplicaţii auto cum ar fi acoperişuri glisante, ştergătoare de parbriz, regalare apoziţiei scaunelor şi acţionarea geamurilor laterale.
Anterior, pentru a măsura viteza şi direcţia, fabricanţii de sisteme trebuiau să folosească două cipuri cu senzori Hall, aliniate cu meticulozitate la distanţa şi poziţia cerute. Alinierea trebuia făcută cu mare precizie; exista riscul de erori şi se consuma mult timp. Integrarea a două plăcuţe Hall pe un singur cip de senzor elimină acest proces de aliniere, susceptibil de erori, ceea ce sporeşte semnificativ fiabilitatea globală a sistemului.
Soluţia cu un singur cip elimină de asemenea necesitatea unor circuite logice externe, şi costă cu circa 50% mai puţin decât folosirea a doi senzori independenţi.
Avantajul principal al senzorilor Hall faţă de metodele mecanice convenţionale (microîntrerupătoare, potenţiometre) este posibilitatea de a detecta viteze şi poziţii fără contact fizic.
Aceasta face senzorii imuni la uzura mecanică şi la contaminanţii din mediul ambiant, cum ar fi murdăria, praful şi uleiul, la vibrraţii şi la variaţii mari de temperatură, astfel că se obţine un nivel de fiabilitate mult mai ridicat. Fiabilitatea înaltă, totdeauna de dorit, este crucială mai ales în aplicaţiile legate de siguranţa autoturismului şi a pasagerilor.
Cele două plăcuţe Hall integrate permit unui senzor să detecteze dacă o roată sau un ax se mişcă înainte sau înapoi, sesizând câmpurile magnetice ale unor magneţi inelari multipolari, ce se rotesc o dată cu axul. Cum firma Micronas a adăugat în senzorul HAL 710 şi circuite logice, acesta poate măsura atât viteza cât şi sensul de rotaţie speed fără a avea nevoie de circuite logice externe. Circuitele de pe cipul senzorului determină direcţia de deplasare şi viteza cu care magneţii permanenţi se rotesc, şi transmit informaţiile respective prin pinii de ieşire.
Senzorii Hall bazaţi pe tehnologia siliciului furnizează la ieşire semnale cu un nivel de tensiune foarte scăzut. Pentru a putea amplifica aceste semnale de nivel mic fără a introduce distorsiuni, tensiunea de decalaj trebuie să fie menţinută la o valoare minimă. Soluţia pe care Micronas a pus-o la punct pentru a rezolva această problemă a fost tehnica compensării cu chopper. Metoda, asemănătoare celei inventate de Burr-Brown în anii 1970 pentru operaţionalele de mare precizie, constă din rotirea constantă a curentului ce trece prin plăcuţele Hall. Senzorii Micronas crează o valoare măsurată pură rotind direcţia curentului de circa 100.000 de ori pe secundă. Rezultă astfel, un dispozitiv de măsură foarte precis, cu o deviaţie de maxim 2%, ce poate funcţiona fără probleme într-o gamă de temperaturi de la -40°C la +140°C, cu o bună stabilitate pe termen lung.
Senzorii HAL 700 şi HAL 710 sunt disponibili în capsule SOT89B cu 4 pini. Prototipurile sunt disponibile de acum, iar producţia de serie va începe în ultimul trimestru al acestui an, cu preţuri mai mici de 0.50 USD pentru cantităţi de peste 500.000 de bucăţi.
www.micronas.com