Mă bucur și mă simt foarte mulțumit de ceea ce am făcut. Cei mai mulți ingineri petrec o bună parte din timp gândindu-se cum să facă lucrurile mai bune și mai eficiente și, adesea, au un orizont tehnic mai mare. Dar creatorii se întreabă pur și simplu: “Cum pot face ca acest lucru să funcționeze?”. Există un spectru larg de nivel de abilități tehnice și aspirații comerciale atunci când vine vorba de a crea ceva. Mulți oameni încep cu proiecte mici, cu proiecte amuzante, cum ar fi, de exemplu, crearea unei mașini care să răcească o bere după ce trimit un SMS în timp ce se întorc de la serviciu. Nu există nicio problemă în a începe cu proiecte mici. Iar din acel punct, curiozitatea îi determină pe mulți să continue să proiecteze lucruri noi.
De la conceperea ideilor până la activitatea practică și programare, creatorii au șansa de a duce proiectele până la obiectivul final, rezolvând problemele pe parcurs. În comunitatea creatorilor (maker community), există o pasiune profundă pentru învățare și împărtășirea acestor cunoștințe cu ceilalți. La urma urmei, acesta este motivul pentru care expozițiile creatorilor (maker shows) sunt deseori numite cele mai mari reuniuni de tip “show-and-tell”. Iar această pasiune este doar una dintre componentele care diferențiază mediul creatorilor de astăzi de cel de acum 10-15 ani.
Pe vremuri, când cineva dorea să înceapă un proiect embedded pe 32-biți, era nevoie de un efort uriaș doar pentru a realiza o interfață cu memoria. Spre deosebire de ceea ce se întâmplă în prezent, oamenii trebuiau să își creeze propriul controler, deoarece nu exista unul deja configurat, ca să nu mai vorbim de memoria integrată pe cip. Și să nu uităm de emulatorul in-circuit, de placa de dezvoltare și de mediul de dezvoltare integrat (IDE), care puteau costa zeci de mii de dolari doar pentru a începe. Dar astăzi, toate acestea pot fi achiziționate cu mai puțin de 20 de dolari, ceea ce a permis unui număr mult mai mare de utilizatori să înceapă să creeze.
Datorită unui spirit continuu de curiozitate, învățare și inovare, peisajul “makerilor” a evoluat considerabil în ultimii câțiva ani. Cu tehnologii din ce în ce mai ieftine și mai ușor de utilizat, crearea de produse este acum mai accesibilă ca niciodată.
De exemplu, cu ajutorul plăcilor cu microcontroler ieftine și performante, cum ar fi platforma Pico bazată pe RP2040 de la Raspberry Pi, care poate fi programată cu MicroPython, sau Adafruit sau alte plăci compatibile cu CircuitPython de la terțe părți, “Board managerul” nu mai este necesar. Proiectanții își pot scrie programul în cod Python mai simplu pentru a controla hardware-ul, în loc să fie nevoiți să folosească limbaje complexe de nivel scăzut, cum ar fi C sau C++, ceea ce le face excelente pentru începători. În loc de medii de dezvoltare integrate complexe și de manager de plăci pentru a compila, conecta și descărca executabile, plăcile apar ca unități de memorie flash; trageți și plasați un fișier text peste ele, iar interpretorul pur și simplu încarcă și execută comenzile la momentul rulării.
Introducerea unor ecosisteme precum Qwiic de la Sparkfun și STEMMA QT de la Adafruit simplifică, de asemenea, procesul de proiectare. Conectorii JST de la capătul acestor plăci fac posibilă conectarea lor in lanț, făcând astfel ca prototiparea rapidă să fie mai ușoară ca niciodată. Adafruit Feather este o altă familie flexibilă și puternică de plăci de bază cu microcontroler (Feathers) și plăci fiică (Wings) cu o gamă largă de capabilități − atunci când cineva alege o placă Feather (creierul sistemului), poate, teoretic, să adauge orice alte plăci Wings de care are nevoie pentru funcționalități precum afișaje, comunicații wireless, înregistrare de date și multe altele.
MicroMod de la SparkFun este un alt sistem care schimbă jocul pentru inginerii cu experiență și pentru “Makers” deopotrivă. Îmi place să mă gândesc la el ca la un “Sous-chef” pentru electronică. MicroMod valorifică factorul de formă M.2 și permite utilizatorilor să creeze soluții personalizate selectând doar blocurile pe care doresc să le folosească și adăugându-le la plăcile de bază sau de control. Inginerii și producătorii aleg ce microcontroler să folosească, funcțiile precum LoRa sau Single Pair Ethernet de care au nevoie și ce senzori sau intrări/ieșiri doresc, iar totul se conectează pur și simplu fie printr-un conector M.2 pentru microcontroler și funcții, fie printr-un conector JST pentru senzori bazați pe Qwiic și alte IO. Pur și simplu nu există o modalitate mai ușoară pentru un inginer de software care nu desfășoară activități de proiectare/layout sau pentru un inginer hardware care nu are timp să obțină o soluție de prototipare rapidă. Din punctul de vedere al unui creator (maker), aceștia pot profita de MicroMod pentru a crea exact funcțiile de care au nevoie pentru a contribui la realizarea conceptului lor.
Micro:bit este un sistem aflat la capătul opus al spectrului, care facilitează tinerilor interesați de STEM să programeze prin utilizarea codului în format bloc și apoi, cu un singur clic, să îl treacă în Java. Utilizând MakeCode de la Microsoft, studenții pot începe rapid și ușor să folosească LED-uri și senzori pentru a realiza interfețe electronice cu lumea din jurul lor. Partea și mai bună este că unele companii precum Pimoroni, Kitronik, Seeed, SparkFun și Adafruit au extins cu adevărat ecosistemul Micro:bit și au dezvoltat o mulțime de soluții suplimentare pentru a ajuta la dezvoltarea următoarei generații de creatori și ingineri. Adafruit a dezvoltat chiar și platforma CLUE, care este compatibilă cu Micro:bit, dar care adaugă funcționalități suplimentare, cum ar fi un afișaj TFT color și o mulțime de senzori, inclusiv de mișcare, lumină, temperatură, umiditate și sunet.
Resursele pentru a-i ajuta pe creatori sunt numeroase. Oricine poate merge pe GitHub sau Instructables și poate găsi fișiere pentru aproape orice. Maker.io de la Digi-Key oferă informații, proiecte, idei, instrumente și multe altele pentru a-i ajuta și inspira pe creatori. Există atât de multe resurse extraordinare − cum ar fi ghidurile de învățare − care prezintă proiectele pas cu pas și îi ajută pe utilizatori să pornească la drum.
Și industriile îmbrățișează mișcarea creatorilor (makers). De la GE la Google, o mulțime de companii mari bazate pe tehnologie sprijină creativitatea și inovarea angajaților lor, punând la dispoziție propriile spații dedicate makerilor. Și multe dintre noile resurse și platforme pentru creatori pe care le-am menționat mai devreme au avut un rol esențial în dezvoltarea rapidă a prototipurilor. Procesul de gândire al creatorilor, care constă în a privi ceva și a-l vedea într-un mod diferit, este atât de puternic pentru rezolvarea problemelor, la toate nivelurile unei companii. De asemenea, makerii sunt în frunte și în domenii precum învățarea automată/AI și robotica. Acestea sunt domenii în care factorii de decizie stimulează inovația.
Digi-Key are, de asemenea, o istorie profundă în domeniul creației. În 1972, Dr. Ronald Stordahl a creat un ”Digi-Keyer” − un kit pentru radioamatori care ajuta la transmiterea codului Morse. Acest lucru l-a determinat apoi să vândă componentele rămase − mai întâi către pasionații de electronică, iar apoi pe piața comercială. Acest spirit de creator continuă și astăzi la Digi-Key. De exemplu, în timpul pandemiei, când nu s-a putut face rost de un aparat de dezinfectare portabil, inginerii noștri au creat singuri un tunel UV pentru a dezinfecta miile de cutii care transportau produse prin centrul nostru de distribuție. Tunelul folosește lumina UV pentru a ucide 99,99 la sută din organismele de pe cutii, inclusiv coronavirusul − reducând drastic contactul angajaților.
De la noile tehnologii la resursele educaționale extinse, următoarea generație de constructori și ingineri se naște într-o perioadă în care inovația și creativitatea sunt cu adevărat la îndemâna lor − și sunt încântat să văd ce pot realiza în continuare. În concluzie, nu a fost niciodată mai ușor pentru toți, de la creatori la ingineri, să construiască ceva. Cheia este doar să începi.
Autor: David Sandys,
Director of Technical Marketing
Digi-Key Electronics
David Sandys este director de marketing tehnic la Digi-Key Electronics. Digi-Key Electronics este un lider constant și inovator în industria serviciilor de înaltă calitate pentru distribuția de componente electronice și produse de automatizare la nivel mondial, oferind peste 13.4 milioane de componente de la peste 2,300 de producători de marcă de calitate.