Editorial – de Gabriel Neagu

by donpedro

Aşa cum vă spuneam în editorialul din numărul trecut, la sfârşitul lunii Aprilie am fost invitat de către Freescale Semiconductor să particip la finala (Europeană) a concursului “Freescale Cup 2014”, competiţie care a avut loc în acest an la Erlangen, Germania, gazda finalei fiind institutul de cerce­tări în domeniul circuitelor integrate – Fraunhofer IIS. O descriere amănunţită a tuturor serviciilor oferite de acest institut o puteţi găsi la adresa web: www.iis.fraunhofer.de

Freescale Cup, sponsorizată de Freescale Semiconductor, este o competiţie globală în care echipe de studenţi din Europa construiesc şi programează maşini de curse inteligente cu care participă apoi la concursuri de viteză pe trasee special amenajate de către

Zeci de ore de laborator

organizator. Maşinile concurenţilor trebuie să parcurgă, pe rând, tot traseul.

Maşinile gata de concurs

Acestea sunt autonome, trebuie să treacă de toate şicanele întâlnite pe traseu (curbe strânse, intersecţii, denivelări, traseu în pantă) nu trebuie sub nicio formă să iasă de pe traseul impus şi bineînţeles, trebuie să obţină un timp cât mai bun. Cea mai rapidă maşină care a reuşit să treacă linia de final fără niciun incident câştigă cursa.

Pregătirea traseului final

Mai trebuie menţionat faptul că fiecare echipă are dreptul la 3 încercări de finalizare a traseului. În cazul în care (din diverse motive tehnice sau de programare) maşina nu poate parcurge tot traseul, echipa respectivă este descalificată.
Toate maşinile aflate în concurs au partea electronică dezvoltată pe baza microcontrolerelor produse de Freescale Semiconductor.
De asemenea, regulile concursului impun folosirea aceleiaşi mecanici – şasiu, motoare – şi baterii similare.
Anul acesta au participat 75 de studenţi din 25 de echipe reprezentând universități din 11 țări Europene. La acest concurs au participat şi patru echipe din România după cum urmează:

• Echipa Bolt – Universitatea Tehnică din Iaşi
• Echipa MIKA – Institutul Politehnic Bucureşti
• Echipa EMMA – Universitatea din Craiova
• Echipa AIA – Universitatea Transilvania din Braşov

Aşa cum vă spuneam, traseul plin de şicane, întins pe o suprafaţă de 180 m2 a produs multe “victime”, care nu au putut să termine cursa, dar trebuie apreciaţi toţi studenţii în egală măsură pentru efortul lor depus timp de șase luni pentru a asambla, programa și testa vehi­culele lor.
Mai mult, 1 zi şi jumătate (din cele 2 zile alocate finalei din Germania) au fost destinate altor zeci de ore de laborator pentru ultimele teste şi reglaje înainte de începerea concursului. În aceste ore, studenţii trebuiau să rezolve toate detaliile privind viteza maşinii, momentele de accelerare și de frânare pe o anumită distanță pentru a putea evita obstacolele.
Echipa Fei-minetors de la Universitatea de Tehnologie din Bratislava – Slovacia a câștigat competiția, fiind urmată de echipa Politecnico din Torino și de echipa KNE Fideltronic de la Universitatea de Știință și Tehnologie AGH Cracovia. Primele 2 echipe au fost invitate să participe la “Finala Mare” Freescale Cup, care va avea loc la Universitatea Hanyang, Seoul, Coreea de Sud în perioada 29 – 30 august 2014. La această finală – Freescale Cup Worldwide – finaliști din toate continentele se vor “bate” cu cei mai buni studenţi din Asia.
Înainte să închei prima parte a finalei “Freescale Cup” vreau să felicit toate echipele româneşti şi în special echipa Bolt de la Universitatea Tehnică din Iaşi care, nu numai că a reuşit să termine cursa, dar a condus “ostilităţile” până aproape de finalul competiţiei!

Echipa Bolt – Universitatea Tehnică din Iaşi

Partea a doua despre finala din Germania (poze, comentarii, condiţii tehnice etc.) le voi prezenta în revista Electronica Azi – Hobby nr. 3 – ediţia din luna Iunie.

gneagu@electronica-azi.ro

S-ar putea să vă placă și