Internetul la puterea 1

by donpedro

Ce fac românii pe internet? Trimit şi primesc mail? Vizitează site-uri? Cumpără? Dar intră românii pe internet? Şi la noi, ca şi la alţii, internetul a demarat cu putere şi numărul utilizatorilor săi a crescut impresionant. Totuşi, faţă de alte părţi parcă la noi există foarte multe frâne.Degeaba creştem impresionant faţă de anul trecut dacă rămânem şi mai mult în urma altor ţări. Problemele Internetului românesc sunt variate şi multe se vor rezolva probabil odată cu maturizarea sa. Întrebarea este de ce nu ne maturizăm odată?

Cea mai mare problemă este probabil accesul la internet. Nu poţi să dezvolţi ceva care nu poate fi folosit cum trebuie. Nu numai producătorii şi distribuitorii au nevoie de acces rapid dar şi consumatorii produselor lor. Aceştia din urmă ar avea nevoie de legături rapide şi relativ ieftine pentru a putea profita de aplicaţii performante. Viitorul este al conexiunilor prin cablu, dar în România dial-up-ul este încă suveran motivând rata scăzută a populaţiei care utilizează internetul ca şi timpul scăzut petrecut de aceştia online. Din această cauză o direcţie importantă de dezvoltare caracterizată prin necesitatea de conexiuni rapide şi relativ nelimitate în timp este blocată. Idei şi realizări importante precum telefonia prin internet, videoconferinţele sau sistemele de “file-sharing” au la noi şanse minime de reuşită.
Dezvoltarea este însă blocată mai ales din lipsa de fonduri. Dintre surferii români 90% sunt tineri, în general liceeni şi studenţi. De ce evită oamenii de afaceri contactul cu internetul? Din păcate majoritatea sunt greu de convins că lumea virtuală le va aduce profit. Dintre firmele romăneşti doar aproximativ 5% au investit în dezvoltareă de site-uri proprii (majoritatea apelând la serviciile unor free-lanceri). Încă foarte puţini manageri de la toate nivelurile folosesc regulat serviciile email sau posibilitatile uriaşe de informare ale web-ului. Schimbarea atitudinii oamenilor cu bani faţă de aplicaţiile online este deosebit de lentă, chiar dacă parţial de înţeles, şi antrenează dezvoltarea la fel de lentă a aplicaţiilor în sine. Ce şansă avem ca oamenii să folosescă cărţile de credit să cumpere de pe net dacă atât de puţini au posibilitatea să deţină o carte de credit, iar cei care au ignoră internetul sau se feresc de el? Este prin urmare evident de ce nu s-au prea dezvoltat la noi magazinele online.
În fine, internetul e tânăr în România. Nu avem încă un sistem de valori bine pus la punct, bazat pe exemplul realizărilor de excepţie. Şi asta pentru că lipsesc exemplele. Sunt prea puţine site-uri româneşti bine făcute şi o gramadă de domenii în care nu găseşti mai mult de unul sau două site-uri făcute cu profesionalism. Şi acest lucru se vede în traficul respectivelor site-uri. Românii preferă paginile web străine ajunse deja la un nivel înalt de performanţă. Mulţi nu cunosc web-ul românesc şi intră în fiecare seară direct pe portalurile străine gen Yahoo. În loc să avem interacţiune pe paginile noastre avem interacţiune doar pe canalele de chat. În plus, oamenii bine pregătiţi (deobicei auto-pregătiţi) descoperă că valoarea lor nu este apreciată sau răsplătită în timp ce banii sunt aruncaţi aiurea unor începători. Lipsesc standardele, performanţele şi banii. Dar aşa cum am zis internetul e la început. Putea fi mai rău. Puteam să nu avem internet deloc.

alex.dobre@ealliance.ro

S-ar putea să vă placă și