Crearea unui web site

by donpedro

Un website este, adesea, un lucru complex, care necesită timp şi o sumă de cunoştinţe variate, de loc de neglijat. Un website este, însă, un atu important. Simpla lui prezenţă online nu este însă suficientă pentru a aşi atinge scopul. Am să încerc să vă explic mai jos ce implică crearea şi îngrijirea acestuia şi de ce munca la un astfel de proiect nu se încheie odată ce este lansat online. Acest articol nu îşi propune să fie un curs tehnic la capătul căruia să vă puteţi creea propria prezenţă pe Internet, ci doar o trecere în revistă a aspectelor de care trebuie ţinut cont dacă doriţi să faceţi acest lucru.
Pentru început o trecere în revista a câtorva termeni din domeniu.
Pagina Web (Web Page) – este un simplu fişier text care, pe lângă textul propriu-zis, conţine o sumă de instrucţiuni simple, numite Tag-uri HTML. Acestea sunt interpretate de browser şi permit formatarea textului, înserarea de imagini, etc.
HTML (Hyper Text Markup Language) – Este limbajul ce reuneşte toate tag-urile. Browser-ul este cel care înţelege acest limbaj.
Web Browser – denumeşte aplicaţia folosită pentru a naviga pe Internet (Ex: Internet Explorer, Netscape Navigator). Trebuie să poată îndeplini două funcţii: să poată trimite cereri HTTP către un webserver şi, implicit, să accepte răspunsurile şi, a doua, să poată înţelege tag-urile HTML.
Web Server – o aplicaţie ce ştie să accepte cereri HTTP şi să trimită răspunsul adecvat. Un webserver poate deservi mai multe site-uri, la fel cum un site foarte complex poate fi deservit de mai multe servere.
Pentru crearea unei pagini web este esenţial să puteţi înţelege şi scrie cod HTML.
Cel mai simplu exemplu de cod este:
html, body, Pagina mea web, ,
ce va afişa în browser “Pagina mea web”. Mă voi opri aici cu descrierea codului HTML, cu menţiunea că există numeroase editoare vizuale ce vă pot ajuta, cel puţin la început, în crearea unei pagini web (Ex: Macromedia Dreamweaver sau Microsoft FrontPage).
Odată creată, pentru a fi vizibilă pe Internet, paginii web trebuie să-i corespundă o adresă (domeniu) de tipul www.numesite.ro şi găzduită pe un server web. Aici aveţi de ales între două variante. Găzduirea şi numele pot fi obţinute gratis pe serverele celor specializaţi în astfel de servicii. Un exemplu la îndemâna este www.home.ro (sau www.go.ro) unde puteţi obţine o adresă gen www.numesite.go.ro sau www.numesite.home.ro. Fiind gratis aceste sisteme nu vă oferă o gamă largă de opţiuni (limbaje de programare, servere de baze de date) şi vă pot impune acceptarea, în diverse forme, a unor reclame pe site. Este o soluţie adecvată paginilor personale.
Dacă doriţi o prezenţă web pentru compania la care lucraţi, impresia de profesionalism pe care o va da site-ul este importantă. Este indicat să optaţi pentru un nume de domeniu cât mai sugestiv de tip www.numesite.ro (.com, .net, .org sunt alte opţiuni pe care le puteţi lua în considerare).
Un nume .ro costă 50$ fără TVA şi vă va oferi drept de folosinţă asupra acestui nume pe viaţă. Odată ales şi cumpărat acest nume, site-ul va trebui găzduit la un serviciu care să vă poată oferi garanţia unui acces rapid la paginile sale şi suport pentru formatele de baze de date şi limbajele de programare folosite. Preţurile variază destul de mult în funcţie de spaţiul oferit, numărul de conturi de email, viteza de acces, etc. alegerea fiind în întregime a dumneavoastră. Serviciile de acest gen s-au dezvoltat mult în ultimii ani, fiind deja câteva firme în România care vă pot oferi realizarea site-ului, înregistrarea domeniului şi găzduirea lui într-un singur pachet.
Internetul conţine milioane de adrese de web, şi de aceea este necesar ca pagina dumneavoastră să fie promovată pentru a deveni cunoscută celor cărora li se adresează. Modurile principale în care puteţi face acest lucru sunt trei:
înregistrarea la motoarele de căutare. Acest lucru vă permite listarea site-ului dumneavoastră în funcţie de anumite cuvinte cheie alese de dumneavoastră. Dacă alegeţi cu grijă cuvintele cheie şi ţineţi cont de o sumă de factori, aceasta poate fi o unealtă foarte puternică de promovare (este indicat să optaţi aici pentru o firmă specializată).
schimbul de link-uri. Este un principiu foarte simplu conform căruia dumneavoastră veţi oferi trimitere la alte site-uri atât timp cât acestea fac trimitere la site-ul dumneavoastră. Dacă nu doriţi să contactaţi dumneavoastră deţinătorii de site-uri pentru a propune aşa ceva, puteţi opta pentru sisteme automate gen WebRing sau BannerExchange.
reclamă plătită. Este exact ceea ce pare, şi anume promovarea site-ului întocmai ca pe un produs, în media scrisă sau audio-vizuală. O metodă cu mare succes este reclama chiar pe Internet prin bannere (imagini sau animaţii de dimensiuni fixe care sunt afişate în paginile anumitor site-uri). Pentru un maximum de efect, este indicat şi în acest caz să optaţi pentru specialişti care să vă îndrume către site-urile pe care este indicat să vă afişati bannerul şi care să vi-l creeze pentru un maximum de impact.
Odată ce pagina web este accesibilă şi se bucură de un număr de vizitatori veţi dori să aveţi o statistică detaliată a celor care îl vizitează. În acest scop puteţi opta pentru afilierea acestuia la diverse servicii de statistică gen www.trafic.ro sau www.showstat.com. În funcţie de datele culese de acestea veţi şti ce pagini necesită îmbunătăţiri sau dacă noile strategii de promovare atrag publicul.
După cum probabil aţi remarcat, realizarea unui site de succes trebuie să ţină cont de un număr însemnat de factori, dintre care cei enumeraţi mai sus sunt doar cei mai importanţi. Din păcate prea puţini sunt, însă, conştienţi de acest lucru şi Internetul, cel puţin cel Românesc abundă de site-uri în care destule astfel de aspecte nu au fost luate în considerare. Pentru a fi sigur că prezenţa dumneavoastră pe Internet este una de calitate, care îşi atinge scopul, apelaţi la companii capabile să vă ofere soluţii complete, fie şi numai pentru consultare.

N.B.: Toate numele de domenii şi servicii enumerate în acest articol au un rol pur informativ. Prezenţa lor aici nu este menită a le promova şi nu înseamnă că sunt singurele sau, automat, cele mai bune. Înainte de a opta asiguraţi-vă că aţi luat în consideraţie întreaga ofertă de pe piaţă.

S-ar putea să vă placă și