Uzura morală și sfârșitul duratei de viață a produselor

3 FEBRUARIE 2019

Este moment de panică?

În general, producătorul unui dispozitiv a luat în considerare ciclul de viață al produsului său încă de la inițiere și proiectare. Acest lucru este foarte relevant pentru produsele de consum deoarece afacerea se dezvoltă rapid.

Pentru dispozitivele semiconductoare din gama de top a calității, ciclul de viață poate fi similar, dar pentru produsele de uz general precum memorii / microcontrolere cu număr redus de pini sau produsele analogice ca amplificatoare operaționale și stabilizatoare, ciclul de viață poate fi considerabil mai lung, întinzându-se pe ani sau chiar zeci de ani, precum temporizatorul 555, față de luni pentru produse de larg consum. Acest lucru se datorează în special faptului că solicitarea acestor produse continuă să fie puternică datorită utilizării lor în numeroase categorii de produse finale bazate pe o diversitate de funcții oferite.

Proiectanții OEM (producători de echipamente origi­nale) trebuie să ia în considerare ciclul de viață al produsului pentru fiecare componentă care intervine în proiectul în cauză. Chiar dacă majoritatea produ­cătorilor nu oferă date definitive pentru ciclurile de viață, ei pot da indicații despre solicitările curente și pot oferi alternative pe care proiectantul le poate utiliza. Totuși, EOL (End of Life – sfârșitul duratei de viață) sau uzura morală este la fel de sigură ca moartea și taxele și, de aceea, ciclul de viață al produsului trebuie gestionat îndeaproape. Cumpărătorii ar trebui să îi forțeze pe proiectanți să ia în considerare acest element important atunci când introduc un nou dispozitiv în sistemul de achiziție.
Odată ce este publicată notificarea cu privire la sfârșitul duratei de viață, OEM-urile dispun de o serie de alegeri pentru a evita închiderea producției și pentru a asigura continuarea furnizării produselor:

1. Reproiectarea produsului pentru a înlocui dispozitivul EOL
a. Găsirea de alternative care intră pe rând în producție (produse de bază) de la același producător sau de la surse alternative
b. Găsirea de componente similare de la același producător sau de la surse alternative
c. Cumpărarea în vrac de produse de inventar înainte de ultima dată în care se poate face achiziția

2. Descoperirea dacă producătorul poate păstra produsele pentru o perioadă extinsă de timp și să încapsuleze și să testeze componentele atunci când este nevoie de ele.

Dacă proiectul clienților OEM se află într-un stadiu avansat al duratei de viață a produsului – la maturitate sau chiar în declin, atunci aceste opțiuni pot fi aplicabile:

3. Utilizarea unei a treia părți, precum un distribuitor sau o companie de servicii de fabricație electronică (EMS), pentru a asigura un tampon al componentelor EOL pentru utilizare viitoare

4. Utilizarea de site-uri de referință precum FindChips și Octopart pentru a descoperi ce distribuitori dispun de stoc

5. Găsirea de furnizori specializați în produse învechite

În majoritatea cazurilor, dacă produsul final al producătorului OEM nu este în faza de maturitate a propriului ciclu de viață, atunci clienții ar trebui sfătuiți să utilizeze prima opțiune. Toate celelalte opțiuni permit continuarea producției, dar nu asigură o furnizare continuă sigură. Am trecut personal prin acest lucru atunci când a trebuit să asigur furnizarea pentru o componentă învechită care costa 0.50 USD/bucată în timpul producției. Vânzătorul de componente învechite a vândut componenta respectivă cu 15 USD bucata, situație la care nu trebuie să se ajungă!
Clienții OEM trebuie să se asigure de o legătură cât mai apropiată cu producătorul pentru a primi informația cât mai exactă cu privire la EOL, după cum producătorul va furniza ultima dată de cumpărare în anumite condiții. Dacă produsul este achiziționat de la un distribuitor, atunci este o a treia parte în tranzacție, care poate să nu aibă cele mai noi informații și, în majoritatea cazurilor, nu va putea dispune de o ultimă dată de achiziție. Cea mai bună alternativă este de a obține informația direct de la producător.

Produs și Notificări de Schimbare a Produsului (PCN) și Notificări de Sfârșit a Duratei de Viață (EOL)

Majoritatea producătorilor de semiconductoare are o bună procedură de notificare a schimbării de produs PNC (Product Change Notification) cu scopul de a avertiza clienții atunci când o componentă trece către starea de sfârșit a duratei de viață. Microchip oferă un astfel de serviciu, care poate fi accesat la www.microchip.com/pcn. Microchip utilizează o singură înregistrare pentru majoritatea serviciilor lor către clienți, inclusiv canalul direct de comerț electronic, microchipDIRECT de unde pot fi achiziționate peste 90% dintre dispozitivele din portofoliul Microchip.

Microchip oferă unele dintre cele mai lungi cicluri de viață pentru produsele lor, față de oricare alți producători de semiconductoare, ajutându-i pe clienți să reducă riscurile și costurile proiectelor lor. De exemplu, PIC16F877, un microcontroler mic, a fost lansat pe piață în 2003 și se află și astăzi în producție, datorită solicitărilor puternice. Pe unele piețe, precum auto, medicală și de certificare/ aprobare proiecte, costurile de repro­iectare pot fi considerabile, putându-se ajunge chiar la zeci de mii de dolari suplimentar costurilor de recertificare și testare. Microchip face eforturi să păstreze la minim învechirea pentru numeroase dispozitive de uz general, larg răspândite pe piață în numeroase aplicații. Schimbările directe reale pentru produsele EOL sunt rare, după cum majoritatea producă­torilor nu este interesată să dezvolte o compo­nentă 100% compatibilă, care limitează noile funcții sau caracteristici ce pot fi adăugate dispozi­tivului care are valoare pentru client, în schimbul costurilor de proiectare.

O componentă “similară” poate exista, dar repro­iectarea este încă cea mai bună soluție dacă produsul se află în faza de lansare sau creștere. Producătorii îi pot ajuta pe clienți să găsească dispozitivul care se potrivește cel mai bine necesităților în cadrul unei familii similare de componente.
Această familie alternativă de componente poate să fie mult mai nouă față de produsul EOL, astfel încât clientul trebuie să solicite informații de la producător, cu privire la longevitatea producției.

Aflați de ce componenta a ajuns la sfârșitul duratei de viață și întrebați dacă noua componentă este o bună alegere și dacă mai are încă “de trăit”.
Componentele devin învechite dintr-o mulțime de motive, iar una dintre cele mai importante este aceea că, odată cu trecerea anilor, comenzile pentru componentele respective scad la un volum de producție care nu mai este eficient economic. Alte motive sunt acelea că materialele sau mașinile care produc acele componente nu mai sunt disponibile sau nu mai au service asigurat. De asemenea, atunci când producătorii se unesc, ceea ce se întâmplă uzual în această industrie, dispozitivele similare pot fi trecute către învechite și să câștige cele mai profitabile componente.

Unul dintre efectele scăderii solicitării unui produs este stocul excesiv. Deși nu este un indicator care să specifice faptul că un produs se apropie de sfârșitul duratei de viață, este util pentru clienți, deoarece aceștia pot obține aceste componente pentru costuri mai mici de la producător.
microchipDIRECT are o pagină de discount-uri, care permite clienților să găsească produse mai vechi sau cu stoc excesiv la prețuri mai mici.
Vizitați pagina de discount-uri https://www.microchipdirect.com/DiscountPartList.aspx?mid=1.

Astfel, nu este nevoie să intrați în panică. Țineți aproape de producător și nu amânați reproiectarea. Producătorii și distribuitorii au resurse și sunt aici să vă ajute!


Autor: Martin Warmington,
Global Sales Manager
microchipDIRECT

Microchip Technology |  www.microchip.com
Sigla-Microchip

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

  • Folosim datele dumneavoastră cu caracter personal NUMAI pentru a răspunde comentariilor/solicitărilor dumneavoastră.
  • Pentru a primi raspunsuri adecvate solicitărilor dumneavoastră, este posibil să transferăm adresa de email și numele dumneavoastră către autorul articolului.
  • Pentru mai multe informații privind politica noastră de confidențialitate și de prelucrare a datelor cu caracter personal, accesați link-ul Politica de prelucrare a datelor (GDPR) si Cookie-uri.
  • Dacă aveți întrebări sau nelămuriri cu privire la modul în care noi prelucrăm datele dumneavoastră cu caracter personal, puteți contacta responsabilul nostru cu protecția datelor la adresa de email: gdpr@esp2000.ro
  • Abonați-vă la newsletter-ul revistei noastre